Een webinar wordt steeds vaker ingezet als marketinginstrument. Het is een interactieve manier om een product te promoten, uitleg te geven over een bepaald onderwerp of een specifieke boodschap uit te dragen. Er komt veel kijken bij het organiseren van webinars, van het onderwerp tot de presentatie en techniek. Hoe haal je ondanks alle voorbereidingen het meeste uit een webinar? We hebben samen handige tips en aandachtspunten samengesteld, die van pas kunnen komen bij het organiseren van een webinar.

Betrek je publiek

Betrek niet alleen tijdens het webinar je publiek, maar ook ervoor en erna. Herinner de deelnemers van te voren aan het webinar, door ze een herinneringsmail te sturen en eventueel verdiepende informatie. Maak gebruik van social media, mailcontact en plaats de mogelijkheid tot inschrijving op de website. Doen er deelnemers mee uit andere tijdzones? Houd hier rekening mee door het tijdstip goed te kiezen, zodat iedereen live mee kan kijken. Tijdens het webinar zelf kun je het publiek gemakkelijk betrekken door het webinar interactief te maken. Zorg ervoor dat mensen vragen kunnen stellen, hun mening kunnen aanklikken in een poll of hun ideeën kunnen uiten. Wanneer het webinar voorbij is, kun je deelnemers ook nog steeds blijven betrekken. Stuur bijvoorbeeld een opname van het webinar en extra informatie over het onderwerp. Ook kun je de deelnemers een mogelijkheid geven om zich automatisch in te laten schrijven voor aankomende webinars.

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen!

Voor de live-uitzending van een webinar is er een mogelijkheid voor een try-out. Op deze manier kun je kennismaken met de studio, de apparatuur en kun je het gehele webinar doorlopen. Tijdens een try-out kom je er vaak nog achter dat er nog enkele aanpassingen moeten worden gedaan. De PowerPoint is niet in orde, momenten voor vragen zijn niet uitgedacht of de presentatietekst is te langdradig. Voor een webinar is het van belang dat je van te voren de presentatie goed doorneemt en oefent, zodat je optimaal gebruik kunt maken van het webinar. Profiteer daarom van de kans om te oefenen met een try-out!

Maak het webinar specifiek

Kies een goede titel die aansluit bij het doel van het webinar. Wanneer een titel onduidelijk is, of het doel van het webinar ontbreekt, zal een kleiner publiek zich aangetrokken voelen tot het webinar. Voordat je een webinar gaat organiseren, maak dan het doel van het webinar goed duidelijk. Wil je een boodschap uitdragen, informatie verstrekken of een product verkopen? Er zijn veel mogelijkheden, dus maak een duidelijke keuze. Met een specifiek doel kun je een specifieke doelgroep benaderen en hierdoor een groter publiek aantrekken.

Presentator en host

Naast een presentator die verstand heeft van het onderwerp, is het handig om ook een ‘host’ te hebben tijdens het webinar. De host kan het webinar leiden, de presentator en onderwerpen introduceren en vragen stellen die deelnemers online hebben gesteld. Wanneer de presentator te lang doorgaat over een onderwerp kan de host hem of haar gemakkelijk onderbreken. Daarnaast kan het webinar levendiger worden doordat twee personen actief bijdragen aan het webinar.

Zelf een webinar organiseren?

Tijdens onze tweedaagse training Webinar organiseren wordt aandacht besteed aan alle technische aspecten die komen kijken bij het opzetten van een webinar. Ook de hardware komt aan bod, zoals het werken met een microfoon en de plaatsing, instellingen, kadering en het bedienen van de camera(’s). Er wordt daarnaast stilgestaan bij het presenteren van een webinar en de daaraan gekoppelde interactie en communicatie met een online publiek. Uiteraard ga je ook zélf aan de slag in onze webinarstudio om te ervaren wat er komt kijken bij het geven van een webinar.