Learnit Training
Cursus Conflicthantering
  • Krijg inzicht in hoe conflicten ontstaan en waarom deze kunnen escaleren
  • Leer te de-escaleren, zodat je een positieve wending kunt geven aan conflicten
  • Word je bewust van je houding en de manier waarop je communiceert in lastige situaties
  • Leer om te gaan met weerstand en emoties
  • Handel daadkrachtig, overtuigend en empathisch tijdens een conflict

Het woord "conflict" roept bij de meeste mensen een negatief gevoel op, terwijl een conflict ook kansen biedt. Het oplossen van een conflict kan leiden tot een situatie waarin beide partijen uiteindelijk beter af zijn dan daarvoor. Als je inzicht hebt in de achtergrond van een conflict en op verstandige wijze weet te handelen, kun je ervoor zorgen dat conflicten juist positief uitpakken! In onze tweedaagse training gaan we aan de slag met het analyseren van conflicten, het leren herkennen van aankopingspunten en gesprekstechnieken die je kunt inzetten. Door veel te oefenen ervaar je zélf wat voor effect een andere houding en aanpak kan hebben tijdens conflicten.

Ja, ik wil meer weten

Cursus Conflicthantering

Vrijwel iedereen raakt weleens verzeild in een conflict. Omdat conflicten vaak gepaard gaan met emoties, kunnen ze bij escalatie leiden tot ongewenste situaties. Je kunt je boos, machteloos en onbegrepen voelen tijdens een conflict, wat voor de andere partij niet anders zal zijn. Het woord "conflict" roept dan ook bij de meeste mensen een negatief gevoel op, terwijl een conflict ook kansen biedt. Het oplossen van een conflict kan leiden tot een situatie waarin beide partijen uiteindelijk beter af zijn dan daarvoor. Als je inzicht hebt in de achtergrond van een conflict en op verstandige wijze weet te handelen, kun je ervoor zorgen dat conflicten juist positief uitpakken!

In de training Conflicthantering leer je de achtergronden van conflicten te begrijpen, zodat je hier adequaat mee om kunt gaan. Conflicten ontstaan veelal uit meningsverschillen, waarbij men niet (goed) meer naar elkaar luistert en daardoor ook niet meer tot oplossingen komt. We besteden daarom aandacht aan het analyseren van conflicten en het leren herkennen van aanknopingspunten. Ook de rollen die de betrokkenen spelen en de gesprekstechnieken die je kunt inzetten komen aan bod. Door veel te oefenen ervaar je zélf wat voor effect een andere houding en aanpak kan hebben tijdens conflicten.

Onderwerpen

Tijdens de training kunnen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod komen:

  • Verschillende typen conflicten: Met wat voor conflicten heb jij vooral te maken?

  • Hoe communiceren wij met elkaar?: Inzicht in de manier waarop het communicatieproces werkt.

  • Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie: Je lichaamstaal en toon maken de boodschap.

  • Welke oorzaken liggen vaak ten grondslag aan conflicten?: Bewustwording van ruisfactoren in het communicatieproces. Ons eigen referentiekader is vaak de bron van miscommunicatie en conflicten.

  • Verschillende visies op hetzelfde conflict: Wat zijn feiten en wat zijn interpretaties?

  • Je eigen rol in een conflict: Inzicht in de eigen manier van conflicthantering en het toepassen van verschillende conflicthanteringsstijlen.

  • Je kernkwaliteiten en valkuilen onderzoeken: Achter elke valkuil gaat een kwaliteit schuil en vice versa schuilt in elke kwaliteit een valkuil. Inzicht hierin helpt je effectiever te communiceren.

  • Belemmerende gedachtes en overtuigingen: Waarom ben je bang het conflict aan te gaan?

  • Gesprekstechnieken inzetten: Conflicten de-escaleren door goed te luisteren, oorzaken en knelpunten te benoemen, de tegenvraag samen te vatten, door durven te vragen wanneer nodig en aanknopingspunten constructief te gebruiken.

  • Omgaan met weerstand: Herkennen van en omgaan met emoties en weerstand van de ander én jezelf.

  • De samenwerking bevorderen: Een probleemanalyse maken en proberen wederzijdse belangen te ontdekken én na te streven.

Resultaten

  • Je hebt inzicht in hoe conflicten ontstaan en waarom deze kunnen escaleren;
  • Je weet hoe je kunt de-escaleren, zodat je een positieve wending kunt geven aan conflicten;
  • Je bent je bewust van je houding en de manier waarop je communiceert in lastige situaties;
  • Je weet om te gaan met weerstand en emoties en
  • Je kunt daadkrachtiger, overtuigender en empathisch handelen.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die (frequent) te maken hebben met conflictsituaties, of deze juist zoveel mogelijk proberen te vermijden. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wil de achtergrond van conflicten leren begrijpen
  • Je wil beter omgaan met belangen en emoties tijdens conflicten
  • Je vermijd conflicten doorgaans zoveel mogelijk, maar wil deze niet langer uit de weg gaan
  • Je wil steviger in je schoenen staan tijdens conflictsituaties

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema conflicthantering?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Conflicthantering is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Ik heb nieuwe inzichten en technieken geleerd, ben blij verrast door het maatwerk wat door Learnit is aangeboden. De docente heeft in dit geval uitstekend maatwerk geleverd!” - Be­oor­de­ling: 7.7

K. Versterre, Waternet - Conflicthantering

“Wat mij in het bijzonder aansprak aan de training was/is de persoonlijke benadering, wat voor mij een gelijk een basis van vertrouwen gaf. Het herkennen van praktijksituaties en wat je als volger van de training een gehoord en motiverend gevoel geeft. Het klantcontact heb ik ook als zeer prettig ervaren.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. van Nieulande, Trema Welzijn - Conflicthantering

“Learnit is een leuke organisatie met een diversiteit aan trainingen. Ze hebben leuke, positieve en enthousiaste trainers. Geen standaard training met presentatie, veel ruimte voor eigen inbreng, hier spelen trainers goed op in. Dit stimuleert en hierdoor blijf je alert.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Berkhof, Brocacef Zorglogistiek - Conflicthantering

“Inhoud was helemaal afgestemd op onze behoeften en voorbeelden die we hebben aangedragen. Het was een duidelijke structuur die werd aangebracht hoe de dagen zouden verlopen en we hebben alles aan bod kunnen laten komen. Daar is alle tijd en aandacht aan besteed, dat was zeer positief. Het lesmateriaal was erg goed. We hebben een cursusmap ontvangen en een boek over conflichthantering. We hebben veel cases kunnen bespreken: ik vond het een afwisselend programma en zeer leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 8.6

M. Enkelschot- van Diermen, Nederlands Kanker Instituut - Conflicthantering

“Het was een kleine groep, maar dat was juist goed! Daardoor veel indiviuele aandacht voor de vragen van cursisten. De trainer was deskundig en ging in op de praktijk. Lesmateriaal (theorie) werd ondersteunend ingezet (zelf grotendeels thuis doorgenomen), wat ik prima vond. De trainer ging diep in op de vraagstelling aan de hand van duidelijke voorbeelden en uitwerkingen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

N. Houben, Volvo Cars - Conflicthantering

“Fijn meedenkend bedrijf. Training was aangepast op onze wensen, wat erg fijn was en daardoor beter toe te passen in dagelijks leven. TOP!” - Be­oor­de­ling: 8.3

L. Braaf, Antoni van Leeuwenhoek-Nederlands Kanker Instituut - Conflicthantering

“Zelden zo een goed verzorgde training gevolgd tot in de puntjes verzorgd, met uitstekende trainers. Mocht ik er in de toekomst nog een training volgen dan weet ik in ieder geval dat het goed zit.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Klappe, Cofely - Conflicthantering

“Deze training geeft je een goed beeld van de verschillende aspecten van conflicten en waar aangrijpingspunten zijn om met conflicten om te gaan. Juist voor mensen die conflicten willen voorkomen is dit een heel nuttige training.” - Be­oor­de­ling: 9.6

E. Ploum, Gemeente Oostgelre - Conflicthantering

“De training voldeed op alle punten ruimschoots aan mijn verwachtingen. De lesstof is interessant en werd ook duidelijk gebracht. De trainer staat ruim boven de stof en kan het goed overbrengen, daar waar je het niet begrijpt legt ze het duidelijk uit. De manier van videoanalyse in combinatie met feedback heb ik als zeer prettig ervaren.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Schipper, Verhoeven Zeewolde - Conflicthantering

“Een aanrader, deze kan je dagelijks gebruiken, thuis, werk, waar dan ook.” - Be­oor­de­ling: 9.1

S. Vermeulen, Robert Bosch S.A. - Conflicthantering

“Zeer leerzame training!” - Be­oor­de­ling: 9.0

A. Gün, Mooiland - Conflicthantering

“De trainer heeft goed naar onze persoonlijke doelstelingen geluisterd en is heeft hier voor elke cursist de lesinhoud op aangepast. De trainer was duidelijk, kon de stof goed inzichtelijk maken en durfde in haar professionaliteit ook persoonlijke voorbeelden te gebruiken. Ze creëerde een veilige omgeving en een sfeer waar binnen de cursisten goed samen konden werken. Ik heb duidelijke communicatie vanuit Learnit mogen ervaren. Prettig dat er van te voren telefonisch contact is geweest. Het materiaal was goed verzorgd.” - Be­oor­de­ling: 8.2

M. Simons, Politie Zwolle-Oost - Conflicthantering