Learnit Training

Timemanagement: effectief omgaan met je tijd

Met minder stress efficiënt werken in een veeleisende werkomgeving. Het klinkt als een droom voor veel ondernemers, managers en werknemers. Van welke categorie jij ook deel uitmaakt, je komt vaak tijd tekort en je zit daardoor met je handen in het haar. Je agenda loopt over en het lukt je niet om deadlines te halen. Alles staat of valt met hoe je het thema timemanagement vormgeeft. Hoe pak je het verdelen van je tijd aan?

Wat is timemanagement?

Timemanagement gaat over verstandig omgaan met je tijd. Het zorgt ervoor dat je effectief en doelgericht met je tijd omgaat zónder dat je jezelf voorbij loopt of overspoeld raakt. Je wilt dingen gedaan krijgen, het liefst zo efficiënt mogelijk en dus komt het erop aan om je werkprocessen te verbeteren. Het gaat niet zozeer om zoveel mogelijk te doen binnen een kort tijdsbestek, maar om vooral de juiste dingen te doen. Wat is nu echt belangrijk en wat heeft de meeste prioriteit?

Waarom is timemanagement relevant?

Onderbreking en verstoring zijn de grootste vijanden van timemanagement. Door je tijd goed in te delen, kan je beter met werkdruk omgaan. Bovendien levert het jou tijdswinst op en blijft er dus tijd over leukere dingen in het leven. Je arbeidsproductiviteit neemt toe en werk gerelateerde gezondheidsklachten nemen af. Reden genoeg dus om het begrip timemanagement toe te passen in je drukke bestaan.

Hoe pas je het toe?

De grote vraag is natuurlijk hoe je dit aanpakt, want hoe bepaal je nu wat het meeste prioriteit heeft? Kort maar krachtig: door je manier van prioriteiten stellen te veranderen of te verbeteren. Alleen door ze op een juiste manier te stellen, win je tijd en ontdek je welke inspanningen daadwerkelijk positieve resultaten opleveren.

De beste tips en trics op het gebied van timemanagement

Er zijn tips en tricks die jou zeker helpen het begrip timemanagement toe te passen in je dagelijkse werkzaamheden. Zo is het niet efficiënt om de gehele dag door e-mails te beantwoorden en te versturen. Doe dit liever op een paar momenten van de dag. Een overzichtelijke takenlijst helpt je om taken daadwerkelijk af te maken. Kan je hierbij geen stoorzender gebruiken? Zet dan je telefoon af en toe een uurtje uit. Creëer daarnaast overzicht. Doe dit aan het begin van je werkweek en bekijk wat je moet doen. Stel voortdurend prioriteiten en doe eerst wat belangrijk is.

Waarom wordt timemanagement steeds belangrijker?

Timemanagement helpt je om voortdurend zaken in goede banen te leiden. In een tijd waarin je constant wordt getriggerd door telefoontjes, appjes, collega's en andere 'stoorzenders', ontkom je er niet aan grenzen te stellen. Je wilt niet overspoeld raken, jezelf verliezen in je werk of in een burn-out terechtkomen. Dit maakt timemanagement tot een meerwaarde voor iedereen op de werkvloer.

Gratis webinar timemanagement

Stel prioriteiten en zorg dat je ‘nee’ kunt zeggen. Schrijf je snel in voor het gratis webinar Timemanagement op 17 januari om 11.00 uur, of volg één van onze trainingen over dit onderwerp.