Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Sales & accountmanagement

Voor de meeste organisaties is het belangrijk om klanten te werven en om ze daarna te behouden. Daar moet je wel wat voor doen. Klanten willen graag gehoord en gezien worden, willen iemand die interesse toont, hun uitdagingen of wensen aanhoort en daarin meedenkt. En vervolgens vol overtuiging de juiste oplossing presenteert. Als je dát kunt, ben je al dichtbij "een goede verkoper zijn". Tijdens onze sales- en accountmanagementtrainingen gaan we hiermee aan de slag en leer je ook veel plezier te hebben in het klantcontact. Zo ga je met meer vertrouwen de markt op en haal je meer resultaat. Voor je klanten en voor je eigen organisatie!

[link]

Tips voor een goed verkoopgesprek

Je wil graag een verkoopgesprek voeren zonder te ‘verkoperig’ te zijn, maar we wil ook jouw aanbod verkopen. Hoe doe je dat goed? Het kan soms nog best lastig zijn om de ander te overtuigen om jouw spullen te kopen, zeker als je niet helemaal op de juiste manier het gesprek in gaat. Zo is voorbereiding van het gesprek al het halve werk, maar moet je ook tijdens het gesprek de juiste skills naar boven halen en toepassen. Om het jou wat makkelijker te maken heeft Learnit een aantal tips op een rijtje gezet waarmee jij een succesvol verkoopgesprek kan voeren!

Voorbereiding van het gesprek

Door een goede voorbereiding laat je zien dat je de ander serieus neemt en energie wil steken in de relatie. Hierdoor zal de ander met een goed gevoel het gesprek gaan en heb je je eerste streepje al voor. Hieronder een aantal tips voor een goede voorbereiding:

  • Bestudeer de website van de klant en ken de klantgeschiedenis;
  • Heb het doel van het gesprek duidelijk voor ogen;
  • Bedenk wat mogelijke pijnpunten zijn op branche-, organisatie- en functie-niveau;
  • Verzamel voldoende informatie over de branche of het bedrijf en check referenties;
  • Neem passende promotiematerialen mee.

Opening van het gesprek

Tijdens de opening van het verkoopgesprek is het belangrijk dat je een professionele en persoonlijke klik krijgt, waarmee je openheid naar elkaar krijgt. Rust uitstralen is hierbij heel belangrijk, maar er zijn nog een aantal andere tips die kunnen helpen bij een goede opening:

  • Weet welke functie jouw gesprekspartner heeft en pas je aan op zijn/haar gedrag;
  • Geef de doelstelling van het gesprek aan en stel een agenda voor;
  • Doe een elevator pitch over jouw eigen bedrijf;
  • Ontdek de verwachtingen van de gesprekspartner.

Inventarisatie van het gesprek

De manier van vragen stellen heeft ook invloed op een goede of slechte verloop van het gesprek. Het gestructureerd stellen van vragen zorgt ervoor dat je de belangrijkste koopbehoeften van het bedrijf en de gesprekspartner achterhaald. Maar hoe doe je dat?

  • Stel veel gerichte open vragen en verzamel op die manier de jusite informatie;
  • Luister, vat samen en stel dieptevragen over details;
  • Stel vragen gericht op het heden, verleden en de nabije toekomst;
  • Maak actief aantekeningen en las af en toe een pauze in.

Afsluiting van het gesprek

Het doel is om kooplust op te wekken bij de gesprekspartner en dus een ja te krijgen op jouw voorstel. Hieronder een aantal tips voor de afsluiting van het gesprek:

  • Vat samen wat de belangrijkste behoeften zijn en vragen of het klopt en compleet is;
  • Vertaal de diensten van eigen bedrijf naar klantvoordelen voor de gesprekspartner;
  • Vraag naar de achtergrond van eventuele bezwaren;
  • Vraag met enthousiasme om de opdracht.

Training over Sales

Wil jij nog meer leren over het voeren van het perfecte verkoopgesprek? Dan is onze training ’Sales: verkopen met resultaat!’ echt iets voor jou! Tijdens deze 2-daagse training ga je aan de slag met de belangrijkste aspecten bij het verkopen en je past het toe op jouw eigen situatie. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

Inspirerend leiderschap

Omdat leidinggeven om mensen gaat, verandert het mee met de wereld om ons heen. Toen medewerkers enige jaren geleden steeds mondiger werden, hoorde daar een nieuwe manier van leidinggeven bij: het mensgerichte leidinggeven.

Inmiddels zijn we toe aan een volgende stap. In deze tijd vinden medewerkers het belangrijk om te werken op een manier die bij hen past. Zij brengen hun persoonlijkheid mee naar hun werk. Hun waarden en normen. Ze willen niet meer overtuigd worden om iets te doen, maar ze willen op een gewetensvolle manier werken voor leiders die op hun beurt ook gewetensvol, met compassie én logica te werk gaan. Ze willen geïnspireerd worden.

We merken het ook in trainingen. Deelnemers willen geen ‘rol’ meer spelen, in elke training komt het bijna wel aan de orde: ‘ik wil mezelf geen geweld aan doen’. Of ‘ik wil als leidinggevende authentiek en eerlijk zijn, niet een spel spelen’. Mensen willen een oprechte verbinding maken met hun medewerkers en met het werk dat ze doen.

Ze willen geloofwaardig en betrouwbaar zijn, omdat ze zich ervan bewust zijn, dat je met je team een lange termijn relatie aangaat. En als je dan niet geloofwaardig bent, val je ergens een keer door de mand.

Dat betekent niet, dat je als je vanuit inspiratie leidinggeeft nooit iets hoeft te doen wat je niet leuk vindt. Er zijn altijd werkzaamheden die je niet leuk of fijn vindt om te doen. Als leidinggevende, maar ook als medewerker. Als je inspirerend leidinggeeft ben je daar heel oprecht en eerlijk over, juist dan werkt inspirerend leidinggeven het beste. In die lastige momenten.

Inspirerend leidinggeven is niet gemakkelijk. Het betekent een hele omslag in je manier van werken, omdat inspirerend leidinggeven bij jezelf begint. Je kunt alleen maar anderen inspireren als je zelf geïnspireerd bent. Je gaat dus van buiten naar binnen. Inspireer eerst jezelf en daarna je omgeving!

[link]

3 verrassende verkooptips

Misschien een beetje gechargeerd, maar… Sommige mensen zien verkopers als manipulatieve figuren, die je altijd iets aansmeren waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Jij weet wel beter: het product of de dienst die jij aanbiedt, helpt je klant echt verder. Maar hoe maak je dat duidelijk? We geven je drie verkooptips, waarmee je anderen (lees: klanten) ook echt blijer maakt!

Even resetten...

Echte verkoop zit 'm niet in het sluiten van de deal. Echte verkoop gaat om het helpen van klanten. Adviseer hen (schrijf blogs!). Wees de expert op je gebied en stap als zodanig in de wereld van potentiële en bestaande klanten. Dat doe je niet door hen te vertellen dat je goed bent, maar door het te laten zien. Vrijblijvend advies - zonder dat iemand überhaupt al door heeft dat ie een probleem heeft - kan enorm waardevol zijn! Dus: maak een filmpje voor social media, schrijf een mooi artikel voor een weekblad, stuur een mailing bomvol tips..

Investeer in bestaande klanten

Maak je klant blij! Blije klanten vertellen over jou en je dienst of product. Daarbij kunnen ze zelf trouwe afnemers worden. Een investering in een bestaande klant is ontzettend belangrijk. De deal is niet klaar als het product eenmaal verkocht is. Blijf investeren! Blije bestaande klanten hebben een belangrijke rol in het beslissingsproces van nieuwe klanten. (Als nieuwe klanten zich na hun kennismaking met jou gaan oriënteren, willen ze positieve verhalen horen/lezen. Dat versterkt hun beeld van jou als de expert.) Let op: al deze belangrijke processen vinden plaats voordat jij nog enig aanbod aan de klant hebt gedaan. Dat aanbod is de kers op de taart; de beslissing erover maakt een klant vaak op gevoel. De echte verkoop vindt ervoor plaats.

Focus je op kleine dingen

Kleine dingen. Die doen 't 'm! Dit is echt waar: een leuk mailtje voor of na de levering; een link naar een gepubliceerde blog die mogelijk interessant is; een berichtje op social media; een uitnodiging voor een passend event; een kaartje aan het einde van het jaar. Al deze kleine dingen zorgen ervoor dat je je klant een glimlach bezorgt. Daarbij: kleine dingen zijn haalbaar!

Meer weten over sales en accountmanagement?

Check ons aanbod op het gebied van Sales & accountmanagement. Investeren in jezelf is investeren in het bedrijf. Wedden dat het na zo'n cursus nog makkelijker wordt om je klanten echt blij te maken? Ervaar het zelf!

[link]

Zélf een webinar organiseren?

Misschien dat je al langer met het voornemen loopt om voor je medewerkers, stakeholders of andere relaties een webinar te organiseren. Een drukke agenda verhindert echter telkens dat het er ook echt van komt. Of je hebt wel gehoord van het begrip ‘webinar’, maar weet niet goed wat het fenomeen inhoudt, laat staan welke nieuwe mogelijkheden het jouw organisatie kan bieden. Ontdek wat een webinar voor jou kan betekenen.

Hulp bij het organiseren van webinars

Als je een webinar wilt organiseren kunnen we je daarbij in alle facetten van dienst zijn. Of het nu gaat om deskundig advies over hoe een webinar op te zetten en zorgvuldig af te stemmen op een specifieke doelgroep, of om het beschikbaar stellen van onze professionele studio die is voorzien van van alle noodzakelijke geavanceerde apparatuur: we zijn je graag van dienst!

De techniek

Door je webinar via ons te organiseren kun je gebruikmaken van onze webinarstudio en de aanwezige expertise van onze medewerkers. Wij regelen alle technische faciliteiten die komen kijken bij de organisatie en uitvoering van een webinar. Wil je liever een webinar op je eigen locatie organiseren? Ook dat is geen probleem! Met onze mobiele studio kunnen we naar elke gewenste locatie reizen.

De presentatie

Omdat ieder webinar weer anders is, is het ook mogelijk om een webinar in verschillende settings te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld als presentator alleen voor de camera staan, maar je kunt ook ondersteund worden door een host of moderator of het webinar in de vorm van een interview organiseren. Ook is het mogelijk om de kijkers bijvoorbeeld te laten zien wat je op je beeldscherm aan het doen bent.

Zelf zorg dragen voor het webinar

Als je zélf alle aspecten van het organiseren van een webinar wilt beheersen, dan is onze tweedaagse training Webinar organiseren wat voor jou. Tijdens de training wordt aandacht besteed aan alle technische aspecten die komen kijken bij het opzetten van een webinar. Er wordt daarnaast stilgestaan bij het presenteren van een webinar en de daaraan gekoppelde interactie en communicatie met een online publiek.

Meer weten over deze training? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je meer informatie opvragen over het organiseren van je eigen webinar door een e-mail te sturen naar info@yourwebinar.nl of te bellen naar 020 6369178.