Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Sales & accountmanagement

Voor de meeste organisaties is het belangrijk om klanten te werven en om ze daarna te behouden. Daar moet je wel wat voor doen. Klanten willen graag gehoord en gezien worden, willen iemand die interesse toont, hun uitdagingen of wensen aanhoort en daarin meedenkt. En vervolgens vol overtuiging de juiste oplossing presenteert. Als je dát kunt, ben je al dichtbij "een goede verkoper zijn". Tijdens onze sales- en accountmanagementtrainingen gaan we hiermee aan de slag en leer je ook veel plezier te hebben in het klantcontact. Zo ga je met meer vertrouwen de markt op en haal je meer resultaat. Voor je klanten en voor je eigen organisatie!

[link]

3 verrassende verkooptips

Misschien een beetje gechargeerd, maar… Sommige mensen zien verkopers als manipulatieve figuren, die je altijd iets aansmeren waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Jij weet wel beter: het product of de dienst die jij aanbiedt, helpt je klant echt verder. Maar hoe maak je dat duidelijk? We geven je drie verkooptips, waarmee je anderen (lees: klanten) ook echt blijer maakt!

Even resetten..

Echte verkoop zit 'm niet in het sluiten van de deal. Echte verkoop gaat om het helpen van klanten. Adviseer hen (schrijf blogs!). Wees de expert op je gebied en stap als zodanig in de wereld van potentiële en bestaande klanten. Dat doe je niet door hen te vertellen dat je goed bent, maar door het te laten zien. Vrijblijvend advies - zonder dat iemand überhaupt al door heeft dat ie een probleem heeft - kan enorm waardevol zijn! Dus: maak een filmpje voor social media, schrijf een mooi artikel voor een weekblad, stuur een mailing bomvol tips..

Investeer in bestaande klanten

Maak je klant blij! Blije klanten vertellen over jou en je dienst of product. Daarbij kunnen ze zelf trouwe afnemers worden. Een investering in een bestaande klant is ontzettend belangrijk. De deal is niet klaar als het product eenmaal verkocht is. Blijf investeren! Blije bestaande klanten hebben een belangrijke rol in het beslissingsproces van nieuwe klanten. (Als nieuwe klanten zich na hun kennismaking met jou gaan oriënteren, willen ze positieve verhalen horen/lezen. Dat versterkt hun beeld van jou als de expert.) Let op: al deze belangrijke processen vinden plaats voordat jij nog enig aanbod aan de klant hebt gedaan. Dat aanbod is de kers op de taart; de beslissing erover maakt een klant vaak op gevoel. De echte verkoop vindt ervoor plaats.

Focus je op kleine dingen

Kleine dingen. Die doen 't 'm! Dit is echt waar: een leuk mailtje voor of na de levering; een link naar een gepubliceerde blog die mogelijk interessant is; een berichtje op social media; een uitnodiging voor een passend event; een kaartje aan het einde van het jaar. Al deze kleine dingen zorgen ervoor dat je je klant een glimlach bezorgt. Daarbij: kleine dingen zijn haalbaar!

Meer weten over sales en accountmanagement?

Check ons aanbod op het gebied van Sales & accountmanagement. Investeren in jezelf is investeren in het bedrijf. Wedden dat het na zo'n cursus nog makkelijker wordt om je klanten echt blij te maken? Ervaar het zelf!

[link]

3 tips om meer te verkopen in 2017!

2015 en 2016 werden voor veel organisaties een beter jaar dan 2014. Investeringen trekken aan, klanten trekken vaker en sneller hun portemonnee, de huizenmarkt loopt in de steden weer lekker, mooi! Het verschilt nog per branche, maar we zien veel investeringen en volop goede voornemens voor 2017. De vraag is dan ook: hoe ga je in 2017 zorgen voor meer verkoop? Hierbij drie verkooptips van Learnit Training voor een glansrijk jaar.

1. Verkoop voordelen en waarde, geen feiten en features

Veel verkopers kennen hun producten en oplossingen zo goed dat ze daar graag over vertellen. Oprecht enthousiasme en specialisme leidt al snel tot vertrouwen. De valkuil is om het teveel over die producten en oplossingen te hebben en te weinig over de voordelen en waarde die dat klanten biedt. Wat heb je bijvoorbeeld op je website staan? Wat zeg je als je met een klant spreekt? Gemiddeld moet ik als trainer twee- tot driemaal doorvragen voordat ik tot een voordeel kom. Zeg je bijvoorbeeld: we hebben 50 medewerkers? Of benoem je het voordeel daarvan: we kunnen u op elk moment te woord staan? Zodra je het gaat hebben over wat het de klant oplevert, word je oplossing een stuk interessanter!

2. Wat vind je klant belangrijk?

Verkopers praten doorgaans graag. Het liefst over voordelen en waarde natuurlijk. Maar voordat je begint te praten is het belangrijk om te weten wat je klant belangrijk vindt. Waar beslist hij op? Aan die vragen wordt doorgaans net te weinig tijd besteed. En het levert je als verkoper nou juist zoveel op! Door eerst te achterhalen wat de klant belangrijk vindt hoef je daarna alleen maar die zaken te noemen die relevant voor hem of haar zijn. En kun je andere dingen grotendeels achterwege laten. Zo bespaar je de klant ergernis, jezelf een hoop tijd en je zorgt voor meer verkoop.

3. Vertrouw op jezelf

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker en daarna volgt het besluit: dus ik ben nog geen goede verkoper. Wij zien vaak dat juist die mensen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dan komt het wel goed met verkopen. Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. En als je dat kunt, is de rest heel goed te leren.

Om te helpen 2017 tot een glansrijk jaar te maken, organiseert Learnit Training verschillende verkooptrainingen. Daarin gaan we altijd in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoel en je eigen persoonlijkheid, zodat je echt meer gaat verkopen.

[link]

Zélf een webinar organiseren?

Misschien dat je al langer met het voornemen loopt om voor je medewerkers, stakeholders of andere relaties een webinar te organiseren. Een drukke agenda verhindert echter telkens dat het er ook echt van komt. Of je hebt wel gehoord van het begrip ‘webinar’, maar weet niet goed wat het fenomeen inhoudt, laat staan welke nieuwe mogelijkheden het jouw organisatie kan bieden. Ontdek wat een webinar voor jou kan betekenen.

Als je een webinar wilt organiseren kunnen we je daarbij in alle facetten van dienst zijn. Of het nu gaat om deskundig advies over hoe een webinar op te zetten en zorgvuldig af te stemmen op een specifieke doelgroep, of om het beschikbaar stellen van onze professionele studio die is voorzien van van alle noodzakelijke geavanceerde apparatuur: we zijn je graag van dienst!

De techniek

Door je webinar via ons te organiseren kun je gebruikmaken van onze webinarstudio en de aanwezige expertise van onze medewerkers. Wij regelen alle technische faciliteiten die komen kijken bij de organisatie en uitvoering van een webinar. Wil je liever een webinar op je eigen locatie organiseren? Ook dat is geen probleem! Met onze mobiele studio kunnen we naar elke gewenste locatie reizen.

De presentatie

Omdat ieder webinar weer anders is, is het ook mogelijk om een webinar in verschillende settings te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld als presentator alleen voor de camera staan, maar je kunt ook ondersteund worden door een host of moderator of het webinar in de vorm van een interview organiseren. Ook is het mogelijk om de kijkers bijvoorbeeld te laten zien wat je op je beeldscherm aan het doen bent.

Zelf zorg dragen voor het webinar

Als je zélf alle aspecten van het organiseren van een webinar wilt beheersen, dan is onze tweedaagse training Webinar organiseren wat voor jou. Tijdens de training wordt aandacht besteed aan alle technische aspecten die komen kijken bij het opzetten van een webinar. Er wordt daarnaast stilgestaan bij het presenteren van een webinar en de daaraan gekoppelde interactie en communicatie met een online publiek.

Meer weten over deze training? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je meer informatie opvragen over het organiseren van je eigen webinar door een e-mail te sturen naar info@yourwebinar.nl of te bellen naar 020 6369178.

[link]

Nee he, een verkoper

Voordat ik trainer was, was ik verkoper. En als ik op een feestje wel eens aan mensen vertelde wat ik deed, kreeg ik niet altijd enthousiaste reacties. "Oh, jij bent zo iemand die…" vul maar in: achter de ellebogen is, mensen iets aansmeert, anderen tot last is, alleen voor eigen gewin gaat, bedriegt, oplicht, nep is. Met andere woorden: een verkoper is een viezerd. Bah. Ik kreeg dan aan het eind van de avond wel eens te horen: "Dat viel nog alles mee, je bent wel OK!" Deze verhalen ontstaan natuurlijk niet voor niets. Volhardende telefonische verkopers irriteren vaak mateloos. Hetzelfde geldt voor verkopers die geen enkel oor hebben voor je wensen. Het zijn dit soort verkoopbenaderingen die het vak z’n slechte naam bezorgen. En het kan zoveel mooier! Zoals het onderstaande voorbeeld.

Ik had laatst iemand in mijn verkooptraining – Marcel heet ie - die heel erg gepassioneerd was over z’n vak. Hij had veel kennis en kon dat goed over de buhne krijgen. Hij werd door het management gevraagd om mee te gaan helpen in de verkoop. En hij vond het een verschrikkelijk idee. Verkopen, gatver! Totdat we aan de slag gingen in de training. En hij terug kreeg: "Wat fijn voor klanten als je iemand tegenover je hebt die weet waar hij het over heeft. Wat heerlijk als iemand een oplossing voorstelt die werkt in plaats van een oplossing die het meeste omzet oplevert. Wat effectief als iemand eerst het naadje van de kous wil weten voordat hij komt met een advies. En wat eerlijk als hij zegt: ik weet dit en dat niet zeker." Hij kwam er tijdens de training achter hoeveel verschil hij kon maken voor klanten. Hoe ze niet zitten te wachten op een verkooppraatje, maar op een goed gesprek. En hoe zo’n goed gesprek en oprechtheid leidt tot duurzame klantrelaties. Toen hij dat eenmaal zag, kon hij van het verkoopvak gaan genieten. En hij merkte na de training hoe leuk het is als een oplossing die je zelf bedenkt en aandraagt met veel plezier wordt ontvangen en uitgevoerd.

We hebben Marcel niet heel veel meer hoeven leren. Een paar tips hier, paar tactvolle dingen daar, in een paar dagen was hij klaar. Zijn verandering van mindset is het belangrijkste dat hij heeft bereikt. Inmiddels werkt ie met veel plezier als verkoper.

Ben je of ken je ook iemand die veel weet van de inhoud, maar nog wat terughoudend is m.b.t. verkopen? Laat hem dan eens met ons bellen. Ik beloof, het wordt niets vies.

[link]

10 belangrijke redenen om een webinar te organiseren

Wie in het verleden een product, dienst of boodschap aan een grote groep mensen bekend wilde maken, kon daartoe een conferentie of zakelijke bijeenkomst opzetten. Vanzelfsprekend moesten de geïnteresseerden die daarbij wilden zijn dan wel de tijd en middelen hebben om naar de afgesproken locatie af te reizen. Dankzij de moderne technologie is dat tegenwoordig niet meer nodig. Met een seminar via internet, ook wel een webinar genoemd, kun je je doelgroep op een veel eenvoudigere manier bereiken. Bovendien hoeven de mensen die je webinar willen bijwonen geen reis te ondernemen. Zo maak je het voor hen een stuk aantrekkelijker om kennis te nemen van je boodschap. Maar er zijn nog veel meer goede redenen om een webinar te organiseren.

1. Een webinar organiseren scheelt alle partijen tijd en geld

Het volgen van een webinar kan in principe tussen de bedrijven door, maar kost niet alleen de geïnteresseerden aanzienlijk minder tijd en geld. Ook voor degene die het webinar organiseert levert het namelijk de nodige besparingen op. Zo hoeft men bijvoorbeeld geen ruimte af te huren of catering te regelen, en kan de online lezing of presentatie voordelig via internet gepromoot worden.

2. Geschikt voor grote en kleine aantallen deelnemers

De deelnemers kunnen het webinar gewoon via hun computer bijwonen. Dit betekent dat je je niet druk hoeft te maken over hoeveel mensen erop afkomen, of de zaal niet te groot of te klein is, of er voldoende parkeergelegenheid is, en of iedereen op tijd arriveert.

3. Direct contact met je doelgroep

Het publiek heeft de mogelijkheid om tijdens een webinar rechtstreeks met je te communiceren. Hierdoor krijg je een nog betere kijk op wat je doelgroep wil en leer je deze optimaal kennen. Dit soort inzichten en informatie zijn voor een ondernemer van onschatbare waarde.

4. Snelle interactie met potentieel geïnteresseerden

Bij een traditioneel seminar luisteren de aanwezigen over het algemeen in stilte naar een betoog. Een webinar organiseren nodigt daarentegen juist uit tot interactie tussen spreker en publiek. Dit is een veel doeltreffender manier om een relatie met je doelgroep op te bouwen dan via eenrichtingsverkeer, zoals met een geschreven tekst of een videoboodschap.

5. Webinar is vaak ook achteraf te bekijken

Omdat een webinar meestal ook nog kan worden bekeken als deze al heeft plaatsgevonden, bereik je je doelgroep zelfs achteraf nog. Daarmee is het een bijzonder krachtig en langdurig marketingmiddel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je webinar gemakkelijk online is te vinden. Om het publiek erop te attenderen, kun je de link van het webinar naderhand verspreiden via je social media-kanalen.

6. Goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen

Vooral wanneer een bedrijf een relatieve nieuwkomer is, kan het organiseren van een webinar helpen bij het genereren van naamsbekendheid. Het biedt ondersteuning bij het creëren van bewustwording bij je potentiële publiek, en tegelijkertijd werk je aan het opbouwen en uitbreiden van je zakelijke netwerk en businesscontacten.

7. Ideaal voor effectieve productpromotie

Een webinar organiseren leent zich perfect voor het maken van reclame voor je boek, product, evenement enz. Als organisator kun je in je verhaal verwijzen naar passages uit je boek, of er gedeeltes van je video in opnemen. Aan het eind van het webinar laat je de kijkers dan een link zien waarop informatie is te vinden over waar en hoe ze het product kunnen aanschaffen.

8. Maak een product van je webinar

Veel webinarservices bieden de mogelijkheid om een live webinar op te nemen. Dit geeft je de kans om er later een podcast of online video van te maken. Desgewenst kan het webinar ook worden uitgebracht op dvd. Je kunt deze dvd gebruiken voor de verkoop of bijvoorbeeld om weg te geven als relatiegeschenk.

9. Webinar organiseren dat direct geld oplevert

Wanneer je als ondernemer bovenop bepaalde ontwikkelingen zit of geregeld noviteiten introduceert, kan een webinar al financieel lucratief zijn op het moment dat deze plaatsvindt. Dit doe je door van de mensen die geïnteresseerd zijn in de laatste nieuwtjes binnen je sector een bijdrage te vragen om het online seminar te kunnen volgen.

10. Verzamel contactgegevens via je webinar

Het organiseren van een webinar leent zich perfect voor het verzamelen van e-mailadressen en andere informatie onder je doelgroep. Je kunt als voorwaarde voor deelname aan het webinar de belangstellenden bijvoorbeeld vragen zich vooraf aan te melden. De gegevens die dit oplevert zijn bijzonder waardevol voor het marketingteam of de verkoopafdeling van een bedrijf.

Wil je na het lezen van de blog ook een webinar organiseren? Schrijf je dan in voor onze tweedaagse training Webinar organiseren of vraag vrijblijvend een offerte aan. Ook kun je contact opnemen met YourWebinaronderdeel van Learnit Training, die de technische aspecten van een webinar volledig voor je uit handen kan nemen.

[link]

Maak kennis met trainer Rob

Learnit Training bestaat uit een aantal bevlogen trainers. Maak kennis met Rob, onze NLP- en salestrainer. Wat vindt hij belangrijk? En wat drijft hem om trainingen te ontwikkelen en geven?

Het heeft even geduurd voordat ik de stap naar trainer definitief zette, maar ik weet al lang dat dit is wat ik het beste kan en waar ik gelukkig van word. Ik merk het iedere training weer. Het gaat voor mij om tot de kern te komen. Waar ben je nou al zo goed in? En waar loop je tegenaan? Zodra we de ditjes en datjes voorbij zijn vind ik het te gek om met elkaar te onderzoeken, ontdekken, leren en lachen. Wat zijn we toch mooie wezens, wat zitten we onszelf soms in de weg en wat zijn er een hoop mogelijkheden om te groeien als we daarmee aan de slag gaan. Er wacht altijd een mooie beloning. Mensen hebben bij mij snel succeservaringen, zetten eerst kleine en dan grote stappen. Ze gaan vol vertrouwen de training weer uit!

Hoe ervaren deelnemers Rob als trainer?

"Rob is een uitstekende trainer die zich verdiept in zijn cursist. Hij heeft vooraf goed verkend wat mijn wensen waren en daarop een prima programma gebouwd. Zijn manier van werken biedt veel ruimte om te vragen. Hij creëert maximale veiligheid waardoor de cursist vrij is om persoonlijke zaken te delen en maximaal te leren. Rob heeft goed aandacht voor de energie van mensen en van zijn training. Daardoor is de training inspirerend en energiegevend. Aan het einde van de training ging ik opgeladen de deur uit. Door de inzet van oefeningen en het creëren van veiligheid daar omheen, kreeg ik persoonlijke inzichten die voor mij van meerwaarde zijn voor mijn eigen toekomst. Bedankt Rob!"

"Vond Rob een zeer prettige trainer die goed in staat is mijn proces te begeleiden. Hij weet goed in te schatten wat ik nodig heb, weet op het juiste moment over te gaan op het volgende onderwerp. Ik heb ruim voldoende ondersteuning gekregen in de vorm van voorbeelden en modellen. Rob, nogmaals dank!"

"Rob is erg goed en heeft veel ervaring, op deze manier kon hij vaak in de stoel van de klant plaatsnemen, waardoor er elke keer weer punten naar voren kwamen waar wij tegen aan liepen. Hij is erg enthousiast en makkelijk in de omgang."

Wil jij ook getraind worden door Rob? Dat kan onder andere door je aan te melden voor één van onderstaande trainingen of contact op te nemen via info@learnit.nl / 020 6369179.

[link]

Vertrouw je op jezelf als verkoper?

Vooral beginnende verkopers hoor ik nog wel eens zeggen: ik heb nog maar zo weinig ervaring, ik weet weinig van verkoop af, ik voel me onzeker. Of: om verkoper te zijn moet je heel goed kunnen praten. Je moet mooie verhalen vertellen en mensen alles kunnen aanpraten. En dat kan ik niet zo goed. En daarna volgt het besluit: dus ik ben geen goede verkoper.

Wij zien vaak dat mensen die zichzelf bovenstaande afvragen het in zich hebben om een goede verkoper te zijn. De vraag is vaak meer: durf je dicht bij jezelf te blijven? Op je eigen kwaliteit te vertrouwen? Te delen wat je denkt en daarnaar te handelen? Heb je interesse in een ander? Dat zijn de kwaliteiten die je gaan helpen als verkoper!

Klanten zien het liefst iemand met een lach, die met plezier zichzelf en zijn organisatie vertegenwoordigt. Klanten willen graag gehoord en gezien worden, willen iemand die interesse toont, hun uitdagingen of wensen aanhoort en daarin meedenkt. En als je dat kunt, ben je heel al dichtbij een goede verkoper zijn.

Dat is voor mij als trainer het mooiste resultaat na een paar dagen training. Mensen die bij aanvang dachten dat ze niet goed konden verkopen besluiten na twee dagen training dat ze alles in zich hebben om succesvol en met veel plezier aan het werk te gaan. Niet omdat ze iets willen halen uit de markt, maar omdat ze beseffen dat ze zelf iets waardevols komen brengen. Niet omdat ze op jacht zijn om een target te halen, maar omdat ze iets relevants toevoegen en klanten echt helpen vooruit te komen.

Ook zin om beter, met meer zin, met meer resultaat, met meer vertrouwen de markt op te gaan? Doe dan mee aan een verkooptraining van Learnit Training. Daarin gaan we in op je eigen bedrijfssituatie, je eigen leerdoelen en je eigen persoonlijkheid zodat je maximaal resultaat behaalt en meer gaat verkopen.

Hoe interessant ben jij?

Afgelopen week had ik iemand in mijn verkooptraining. Hij zei: “ik wil graag mezelf interessanter maken zodat mensen meer van me kopen”. Er ligt een mooie vraag onder: hoe maak je jezelf interessanter? Hoe doe je dat nou? Uiteindelijk wordt het antwoord altijd gegeven door de klant: vindt hij je interessant? En zo ja, waardoor komt dat dan? Ons advies: je wordt interessanter als je de klanten iets interessants biedt. Als je je verdiept in wat ze nodig hebben en iets bijdraagt aan hun doelen. Waar loopt je klant nou tegenaan? Wat zit hem dwars? Wat staat zijn groei nog in de weg? Zodra je daar iets zinnigs aan kunt bijdragen, word je interessant. Dat gaat dus veel meer over de ander interessant maken dan jezelf interessant maken. Als je dat eerste doet, volgt dat tweede vanzelf.