Learnit Training

Cursus Commercieel en creatief schrijven

Iedereen schrijft voor zijn werk, dus jij ook. En als je daar wat ervaring in opgedaan hebt, lukt het je vast om je boodschap efficiënt en helder over te brengen op de lezer. Maar soms wordt er meer gevraagd van je teksten. Doet het er wat meer toe hoe je het brengt: een beetje leuker, korter, verrassender. De training Commercieel en creatief schrijven van Learnit kan je op ideeën brengen, je stimuleren met taal te spelen en zorgen voor meer plezier bij je schrijftaken.

De training Commercieel en creatief schrijven is gericht op schrijvers die met hun teksten verder willen gaan dan informeren. Die hun lezers willen verleiden: om de tekst uit te lezen, maar ook om in actie te komen. Bijvoorbeeld om akkoord te gaan met de offerte, zich in te schrijven of iets te kopen. Daarvoor brengen wij eerst in kaart aan wie je schrijft, met welk doel en waarover. Daar hebben we een beetje marketing bij nodig. Als je een goed beeld hebt, leer je strategieën om op ideeën te komen. Je leert hoe je aansprekend en overtuigend formuleert. En ten slotte schrijf je en slijp je bij tot je tevreden bent.

Onderwerpen

Hieronder vind je een overzicht van onderwerpen die aan de orde komen in de training Commercieel en creatief schrijven. Dit programma kan aangevuld worden met onderwerpen van de deelnemers die uit de intake naar voren komen.

  • Wie is mijn doelgroep en wat wil ik dat de lezers binnen mijn doelgroep doen?
  • Waarvan moet ik de lezer overtuigen? Welke handvatten heb ik daarvoor?
  • Hoe en waar kan ik daarover het beste communiceren? Welke media gebruik ik?
  • Hoe structureer ik de tekst? Wat komt eerst? Waarmee sluit ik af?
  • Digitaal of op papier, maakt dat nog verschil?
  • Storytelling, blogging ... is dat wat voor mij, mijn organisatie, mijn doelgroep?
  • Hoe trek ik de aandacht?
  • Hoe kom ik op nieuwe ideeën?
  • Hoe formuleer ik prettig en gemakkelijk leesbaar?

Lesmethodiek

Deze training is bij uitstek praktijkgericht. Vanzelfsprekend wisselen we luisteren, delen, uitproberen en reflecteren af (ook onderling). Tijdens de training ga je uit van je eigen bedrijf, producten en (commerciële) schrijftaken. Door de inbreng van de trainer en de andere deelnemers kijk je daar al gauw met andere ogen naar. Praktijkgerichte en speelse opdrachten dwingen je om die andere kijk in eigen woorden om te zetten. En die nog eens om te draaien, uit te rekken, in te korten ...

Doelgroep

De training Commercieel en creatief schrijven is geschikt voor iedereen die voor zijn werk commerciële teksten schrijft die moeten overtuigen. Bijvoorbeeld: advertenties, vacatures, offertes, blogs en voorstellen. Verleiden en verrassen spelen daarbij een belangrijke rol.

De training richt zich vooral op het Nederlandse taalgebied. Maar commercieel schrijven is internationaler dan je denkt. Als jij voor je werk ook Engels, Duits of Frans moet schrijven, kun je met de meeste tips toch goed uit de voeten.

Schrijf je voornamelijk korte informatieve documenten als brieven en e-mails, dan is de training Klantgericht schrijven misschien beter voor jou. Voor langere overtuigende teksten met een grotere rol voor argumenteren dan voor verleiden kun je bij de training Heldere teksten schrijven terecht. Belangstellenden die voornamelijk vragen hebben over foutloos schrijven, bevelen wij de training Nederlandse spelling en grammatica van harte aan. Neem gerust contact op met Learnit om je te laten adviseren!

Voorkennis

Voor de training Commercieel en creatief schrijven moet je Nederlands kunnen lezen en schrijven op mbo-niveau.

Maatwerk

De onderwerpen hierboven krijgen zeker aandacht omdat ze direct bijdragen aan meer overtuigende, meer verrassende en beter leesbare teksten. Hoe het programma precies ingevuld wordt, hangt verder af van de intakes die de trainer kort voor de trainingsdata afneemt, per mail of telefonisch. Je kunt dus zeker aandachtspunten aandragen.

Heb je in je team of op de afdeling collega's die met dezelfde vragen rondlopen? Of wil je een training die nog meer is afgestemd op jouw werkpraktijk en/of die van je collega's? Neem dan contact op om de maatwerkmogelijkheden te bespreken.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Commercieel en creatief schrijven is beoordeeld met een gemiddelde van 8.2.

“Professioneel, klantgericht, verplaatst zich in onze organisatie.” - Be­oor­de­ling: 8.0

F. Flinterman, Fenedex - Commercieel en creatief schrijven

“Praktisch, up to date.” - Be­oor­de­ling: 7.0

M. Kuijpers, Fenedex - Commercieel en creatief schrijven

“Voorafgaand aan de training vond er een gesprek plaats met de trainer en kon ik stukken die ik geschreven had opsturen. Ook de doelen die ik wilde behalen waren van te voren helder. Zo werd de training echt een maatwerk training. Ik heb veel goede schrijftips gekregen.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Marloe Dresens - Commercieel en creatief schrijven

“De inhoud was heel uitgebreid. Het was prettig dat we maar met drie cursisten waren, waardoor we veel aandacht kregen. De opbouw van lesprogramma was goed.” - Be­oor­de­ling: 7.6

R. de Vries-Bruning, Koninklijke Visio - Commercieel en creatief schrijven

“Prima. Alle onderwerpen gedekt, lekker afwisselend.” - Be­oor­de­ling: 9.0

E. Otten, Fenedex - Commercieel en creatief schrijven

“De inhoud van de training was precies wat ik nodig had. Van te voren heeft de trainer gevraagd welke onderwerpen ik wilde bespreken. Op basis van mijn antwoord heeft zij het lesprogramma samengesteld. Ik vond het fijn dat we veel praktijkoefeningen hebben gedaan en dat dit werd uitgevoerd direct na het bespreken van de stof. De duur van de training was lang genoeg. Ik kreeg één op éém les, dus ik kreeg genoeg aandacht en tijd om vragen te stellen en mijn opdrachten te maken.” - Be­oor­de­ling: 8.4

N. van den Barselaar, ENECO Energie - Commercieel en creatief schrijven

“De inhoud van de training was goed. In betrekkelijk korte tijd kreeg je inzicht in de mogelijkheden om je webteksten puntiger en je boodschap duidelijker neer te zetten. De trainer pakte de training helder en met kennis van zaken aan. Ze had de training op de ingebrachte teksten van de deelnemers gericht, zodat je in de praktijk zag wat er nog veranderd en verbeterd kan worden.” - Be­oor­de­ling: 7.4

Anoniem - Commercieel en creatief schrijven

“De trainer legde alles goed uit en stond open voor wat wij verwachten en vonden. Was echt een goede trainer, heel prettig.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Anoniem - Commercieel en creatief schrijven

“De inhoud was prima, perfect toegepast op mijn specifieke situatie. Ik heb goede toepasbare tips gekregen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

M.M.A. van der Loo, DataExpert - Commercieel en creatief schrijven

“Een compacte heldere training, waarin ik in korte tijd mijn tekst vanuit een ander perspectief heb gezien.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Kokje, Fenedex - Commercieel en creatief schrijven

“De trainer was belangstellend en in staat de stof op een prettige manier over te brengen.” - Be­oor­de­ling: 7.8

Anoniem - Commercieel en creatief schrijven

“Doordat tijdens de training gebruik wordt gemaakt van je eigen teksten, zie je direct wat je verbeterpunten zijn. Dit maakt het makkelijker om het geleerde in de praktijk te gaan brengen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. v.d. Vliet, Fenedex - Commercieel en creatief schrijven