Learnit Training

Cursus Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

Verzuim komt voor in elke organisatie. Gelukkig gaat het meestal maar om een griepje en is een werknemer snel weer aan het werk. Maar wat te doen als verzuim structureel voorkomt en de oorzaken serieuzer zijn? Bijvoorbeeld in het geval van langdurige ziekte of als de aanleiding lijkt te liggen in de relationele sfeer of de werksituatie.

In onze tweedaagse training Verzuimbegeleiding: verzuimgesprekken voeren gaan wij in op hoe je verzuimende werknemers het beste kunt begeleiden. Een efficiënte methode om verzuim te beperken is het structureel inzetten van verzuimgesprekken. Deze gesprekken hebben, afhankelijk van het moment binnen het verzuim, verschillende invalshoeken. Zo besteden we uitgebreid aandacht aan diverse soorten gesprekken (signaleringsgesprek, verzuimbegeleidingsgesprek en terugkeergesprek) en laten onze trainers zien hoe het probleem van verzuim op een efficiënte manier verhelderd, uitgediept en opgelost kan worden.

Onderwerpen

  • Onterecht verzuim of ziekte?
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Acties bij onterecht verzuim
  • Begeleiding
  • Oorzaken en gevolg van verzuim
  • Interne oorzaken van verzuim wegnemen
  • Gespreksvoering
  • Gesprekssoorten: signaleringsgesprek, begeleidingsgesprek, terugkeergesprek
  • Cijfers, feiten en regels

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij jou uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en je zélf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor leidinggevenden en (HR-)managers.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Vanuit een algemeen oogpunt is in deze training een uitstekende koppeling gelegd met de specifieke taken waarvoor wij deze cursus wilden volgen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

H.J. van Tellegen, Gemeente Bunschoten - Gesprekstechnieken

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.6

I. van Riet, FM Haaglanden - Gesprekstechnieken

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Kwaliteit van de training was uitstekend, met veel aandacht voor je eigen leerdoelstellingen. De trainster is bijzonder deskundig. Door de vele praktische oefeningen en directe feedback aan de hand van video-opnames, heb ik in twee dagen tijd veel geleerd. Een aanrader voor iedereen die zijn gesprektechnieken wil verbeteren.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P. Gerits, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud - Gesprekstechnieken

“Compleet, kort, bondig, snel, interactief en volledig. Goede keuze om deze praktijkgerichte training te volgen. Mijn team zal zeker zaken die aan bod zijn gekomen toepassen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. van Vliet, KLOK Containers - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Interessant om stil te staan bij situaties op het werk en te reflecteren over je gedrag en functioneren in een professionele omgeving.” - Be­oor­de­ling: 7.6

A.G. Weisz, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum - Gesprekstechnieken

“De lesdagen heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanbevelenswaardig en voor herhaling vatbaar.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Y.L. Tuyt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Een training toegespitst op de praktische invulling van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hierbij leer je niet alleen de standaard acties, maar ook de redenen erachter. Hierdoor is het direct toepasbaar!” - Be­oor­de­ling: 9.0

R. van Dantzig, Cam IT Solutions - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Lekker concreet en prima in de praktijk toepasbaar.” - Be­oor­de­ling: 7.9

Mirjam Grootenhuis, Wijkracht - Selectiegesprekken met STAR

“Sloot heel mooi aan op onze praktijk. De trainer heeft ons echt handvaten gegeven om mee aan de slag te gaan. Tips voor de trainer? Niets meer aan doen! Het was de beste training iin tijden. Ze was betrokken en deskundig. Had een goed gevoel voor de sfeer. Gaf waar nodig antwoord op detailniveau, maar vertaalde het vervolgens direct naar de grote denklijnen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

E. Coumans, Raad voor Rechtsbijstand - Functionerings- en ontwikkelgesprekken voeren

“Een prima training gehad die aansloot bij de behoefte van mij als deelnemer. Op een rustige goed bereikbare plek is door een deskundige trainer de lesstof behandeld. Daarbij wordt op interactieve wijze geschakeld om aan de behoefte van de deelnemer te voldoen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. van de Wal, Gemeente Den Haag Ambulancezorg GGD Haaglanden - Gesprekstechnieken

“Het is een leerzame training. De informatie die je krijgt past bij jou als persoon. Tijdens de les wordt dat nog aangescherpt naar wat jij nodig hebt. Na de training wordt je bewuster van waar je mee bezig bent en van datgene wat wordt gezegd tijdens een gesprek.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Kool, Luba Personele Diensten - Gesprekstechnieken

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“De afgelopen maanden zijn wij binnen FMHaaglanden overstelpt met trainingen en cursussen. Kostte mij veel moeite om weer op te laden voor deze cursus. Eenmaal aanwezig werd ik meegenomen in het enthousiasme van de trainers, waardoor het een leerzame training werd en ook deze snel voorbij vloog!” - Be­oor­de­ling: 9.0

G. v/d Kamp, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Ik had een privétraining in plaats van een tweedaagse training. Het was intensief, maar ontzettend leerzaam. Ik merk dat het filmen veel inzicht geeft in de manier waarop je een gesprek voert. Vantevoren dacht ik dat het een lange dag zou worden, maar uiteindelijk ging de tijd heel snel. We hebben veel onderwerpen kunnen behandelen en door de afwisseling blijf je scherp. Ik ben heel erg tevreden over de trainer. Vooral de persoonlijke benadering en aansluiting op de vorige training waren erg fijn.” - Be­oor­de­ling: 9.4

C. Zanoni, Stg. Werkgever Sportclubs - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Learnit geeft op professionele wijze deze STARR training. Een goede structuur waar je in de praktijk veel mee kunt.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Jeroen Wooning, RedWave Beheer B.V. - Selectiegesprekken met STAR

“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.” - Be­oor­de­ling: 9.6

B. Görlitz, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“De leerstof werd op een deskundige manier afgewisseld met praktijkoefeningen. De trainer brengt de leerstof op een professionele en enthousiaste wijze op de deelnemers over. Door het kleine aantal deelnemers kwam iedereen uitgebreid aan bod. Een training die aan te raden is.” - Be­oor­de­ling: 8.4

J. Roosenboom, Ministerie van Economische Zaken (EZ) - Gesprekstechnieken

“Ik vond het een fijne les, leerzaam en in een goed tempo. Er werd voldoende aandacht besteed aan de onderwerpen die wij gevraagd hadden, er werd ook de tijd voor genomen. Ook fijn was de trainer, die in alle rust zijn uitleg gaf over de onderwerpen die wij wilde bespreken. Bedankt Marco Schmidt Werkbegeleider Re-integratie” - Be­oor­de­ling: 7.9

Marco Schmidt, DZB Leiden - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzame training die op de praktijk en eigen situatie is afgestemd.” - Be­oor­de­ling: 9.6

M. Gerritse, Stichting Bejaardenzorg - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

“Ik had een privétraining in plaats van een tweedaagse training. Het was intensief, maar ontzettend leerzaam. Ik merk dat het filmen veel inzicht geeft in de manier waarop je een gesprek voert. Vantevoren dacht ik dat het een lange dag zou worden, maar uiteindelijk ging de tijd heel snel. We hebben veel onderwerpen kunnen behandelen en door de afwisseling blijf je scherp. Ik ben heel erg tevreden over de trainer. Vooral de persoonlijke benadering en aansluiting op de vorige training waren erg fijn.” - Be­oor­de­ling: 9.4

C. Zanoni, Stg. Werkgever Sportclubs - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zeer actieve training die je in de praktijk goed kan gebruiken. De open houding van de trainer zorgt er voor dat er een dialoog op gang komt.” - Be­oor­de­ling: 7.3

M. Klazes, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“De basisvaardigheden van gespreksvaardigheid. Op een compacte wijze uitgelegd. En meteen intensief geoefend in een kleine groep. Je komt echt aan de beurt. Van deze training neem je vaardigheden mee en je kunt ze meteen toepassen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

H. Schoordijk, Provincie Noord-Holland - Gesprekstechnieken

“Erg leuke training, zeer leerzaam. Ik had een geluk om in een leuke groep te komen, dat scheelt wel.” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken

“Door van te voren de behoeften en wensen te analyseren was het een training 'op maat'. Uitzonderlijk capabele, professionele en ervaren trainer die de training van hoog niveau maakt. We waren onder de indruk van haar communicatieve vaardigheden en haar kwaliteiten als solliciteur. We hebben veel geleerd en kunnen nu zelf door met de meegegeven opdrachten.” - Be­oor­de­ling: 8.6

W. van Lankeren, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC) - Selectiegesprekken met STAR

“In korte tijd krijg je een goed beeld van wat je zelf prima kunt toepassen in gesprekken met bewoners of instanties. De trainer wordt op een "speelse" manier gebracht en blijft boeiend. Werken met acteur(s) geeft een nog beter inzicht.” - Be­oor­de­ling: 8.8

L. Stokroos, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Heel interessant en leerzaam, ondanks dat de stof van bepaalde onderwerpen al bekend was. Iedere trainer komt weer met nieuwe en andere tips en handvatten. Goede afwisseling van theorie en oefeningen. Veel persoonlijke aandacht, door de kleine groepssamenstelling. Professioneel opgezet; goed voorbereid, prettig intakegesprek vooraf en handig naslagwerk. Ik heb veel kennis opgedaan. Ik ben er volop mee bezig en pas het dagelijks toe. Leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Versluys, Mooiland - Gesprekstechnieken

“Erg prettige webinar die goede tips geeft in gesprekstechnieken. Voor mij ook ideaal omdat ik het op een eigen gewenst tijdstip kon bekijken.” - Be­oor­de­ling: 7.4

H. van Hout, Fontys Hogeschool van de Kunsten - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Het is een leerzame training. De informatie die je krijgt past bij jou als persoon. Tijdens de les wordt dat nog aangescherpt naar wat jij nodig hebt. Na de training wordt je bewuster van waar je mee bezig bent en van datgene wat wordt gezegd tijdens een gesprek.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Kool, Luba Personele Diensten - Gesprekstechnieken

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De trainer heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Een to the point training waarbij heel goed aansluitiing werd gemaakt bij de verschillen tussen de deelnemers wat betreft het voeren van gesprekken. Elke deelnemer haalde zijn eigen inzichten en leerdoelen, waarbij het delen van de inzichten ook interssant bleken voor een ieder. Een sterk punt vond ik het gebruik van modellen, waarbij de deelnemers werd gevraagd de inhoud te leveren. Dit werkte veel beter dan het presenteren van een model met de vaak abstracte begrippen, die daarna moeten beklijven en dan vervolgens in een oefening in de praktijk moeten worden gebracht/vertaald.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. Stap, Hoogheemraadschap van Rijnland - Gesprekstechnieken

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken

“Duidelijke training. Leuk dat eerste dag heel concreet was en de tweede dag meer de diepte in ging, om zo de techniek doelgericht toe te passen is.” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Hagedoorn, Peak-IT - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Gewoon een keer deze training volgen, altijd nuttig.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Frank Medendorp, Wijkracht - Selectiegesprekken met STAR

“Leerzaam, interessant.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. van Oosten, Zorg en Zekerheid - Gesprekstechnieken

“Zeer ervaren trainer en uitstekende organisatie.” - Be­oor­de­ling: 9.0

D. Aben, GGD Brabant-Zuidoost - POP-gesprekken

“Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.” - Be­oor­de­ling: 9.2

H. Loos, ABN Amro Bank - Selectiegesprekken met STAR

“Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.” - Be­oor­de­ling: 9.2

H. Loos, ABN Amro Bank - Selectiegesprekken met STAR

“Goede, duidelijke training waarbij ik veel dingen heb geleerd die ik zeker kan toepassen in de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Wismans, Hendrik Pierson College - Gesprekstechnieken

“Zeer nuttige training met goede toegepaste theorie in praktijk oefeningen!” - Be­oor­de­ling: 9.0

E. Roos, Pilar Games - Gesprekstechnieken

“Leuke docente met goede praktijkvoorbeelden en goed inzicht in de cursisten.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.G. Prins -van Warmerdam, BovenIJ Ziekenhuis - POP-gesprekken

“Zeer leerzame training die op de praktijk en eigen situatie is afgestemd.” - Be­oor­de­ling: 9.6

M. Gerritse, Stichting Bejaardenzorg - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

“Heel interessant en leerzaam, ondanks dat de stof van bepaalde onderwerpen al bekend was. Iedere trainer komt weer met nieuwe en andere tips en handvatten. Goede afwisseling van theorie en oefeningen. Veel persoonlijke aandacht, door de kleine groepssamenstelling. Professioneel opgezet; goed voorbereid, prettig intakegesprek vooraf en handig naslagwerk. Ik heb veel kennis opgedaan. Ik ben er volop mee bezig en pas het dagelijks toe. Leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Versluys, Mooiland - Gesprekstechnieken

“Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.3

K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen