Learnit Training
Cursus Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren
  • Krijg inzicht in de oorzaken en gevolg van verzuim
  • Krijg handvatten voor verschillende soorten gesprekken (signaleringsgesprek, verzuimbegeleidingsgesprek, terugkeergesprek)
  • Leer hoe verzuim om een efficiënte manier verhelderd, uitgediept en opgelost kan worden
  • Weet hoe te handelen bij onterecht verzuim

Wat doe je als verzuim structureel voorkomt binnen je organisatie en hoe ga je hiermee om? In onze tweedaagse training geven je inzicht in hoe je verzuimende werknemers het beste kunt begeleiden en behandelen we verschillende soorten gesprekken in het traject.

Ja, ik wil meer weten

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

learnit Gesprekstechnieken

Cursus Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

Verzuim komt voor in elke organisatie. Gelukkig gaat het meestal maar om een griepje en is een werknemer snel weer aan het werk. Maar wat te doen als verzuim structureel voorkomt en de oorzaken serieuzer zijn? Bijvoorbeeld in het geval van langdurige ziekte of als de aanleiding lijkt te liggen in de relationele sfeer of de werksituatie.

In onze tweedaagse training Verzuimbegeleiding: verzuimgesprekken voeren gaan wij in op hoe je verzuimende werknemers het beste kunt begeleiden. Een efficiënte methode om verzuim te beperken is het structureel inzetten van verzuimgesprekken. Deze gesprekken hebben, afhankelijk van het moment binnen het verzuim, verschillende invalshoeken. Zo besteden we uitgebreid aandacht aan diverse soorten gesprekken (signaleringsgesprek, verzuimbegeleidingsgesprek en terugkeergesprek) en laten onze trainers zien hoe het probleem van verzuim op een efficiënte manier verhelderd, uitgediept en opgelost kan worden.

Onderwerpen

  • Onterecht verzuim of ziekte?
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Acties bij onterecht verzuim
  • Begeleiding
  • Oorzaken en gevolg van verzuim
  • Interne oorzaken van verzuim wegnemen
  • Gespreksvoering
  • Gesprekssoorten: signaleringsgesprek, begeleidingsgesprek, terugkeergesprek
  • Cijfers, feiten en regels

Lesmethodiek

In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij jou uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en je zélf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor leidinggevenden en (HR-)managers.

Maatwerk

De cursusomschrijving hierboven geeft een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. vom Hofe, PCBO - Gesprekstechnieken

“Ik had een privétraining in plaats van een tweedaagse training. Het was intensief, maar ontzettend leerzaam. Ik merk dat het filmen veel inzicht geeft in de manier waarop je een gesprek voert. Vantevoren dacht ik dat het een lange dag zou worden, maar uiteindelijk ging de tijd heel snel. We hebben veel onderwerpen kunnen behandelen en door de afwisseling blijf je scherp. Ik ben heel erg tevreden over de trainer. Vooral de persoonlijke benadering en aansluiting op de vorige training waren erg fijn.” - Be­oor­de­ling: 9.4

C. Zanoni, Stg. Werkgever Sportclubs - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"De cursus kan je een indruk geven over hoe je bepaalde gesprekken kan voeren wat in ons werk veel voorkomt...dus erg veel aan gehad"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Deze training paste uitstekend bij mij leerdoel om beter te communiceren.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Erik Beckers, GEA Bakel - Gesprekstechnieken

“Deze training heeft mij uitgedaagd om met de STAR-methode aan de slag te gaan. Het is een zeer werkbare en sterke vorm van interviewen en onderzoeken. Uitgedaagd door een zeer onderlegde trainer wordt zelfs de ervaren werker geprikkeld en geïnspireerd. Aanrader.” - Be­oor­de­ling: 8.1

E. Nolsen, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

"Een prima training voor dummy's zoals ik, die een sollicitatiegesprek gaat voeren met een kandidaat."

- Selectiegesprekken met STAR

“Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.3

K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

"Het is een op de praktijk toepasbare cursus, waarvan je veel opsteekt op het gebied van communicatie. Je krijgt een nieuwe blik op je eigen rol daarin."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

"Leuke en praktisch ingestoken training, precies op maat. Het oefenen van gesprekken was erg zinvol. De prettige, betrokken trainer zorgde voor een persoonlijke sfeer, waardoor alle deelnemers zich vrij voelden om actief mee te doen en vragen te stellen. Verder zijn er genoeg tips en trucs aan bod gekomen die we meteen kunnen toepassen. Kortom, een leuke en leerzame dag!"

- Gesprekstechnieken

“Zeer bevlogen en ervaren, gediplomeerde trainer. Waardoor het onderste uit de kan is gehaald wat betreft de training. Over het algemeen zeer professionele club en goede communicatie vooraf.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Pieter de Leth, EBPI - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Een interessante leerzame training, waarbij ik veel tips heb gekregen. Ik ga deze tips zeker proberen toe te passen.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C.J. van der Tak, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.4

D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

"Een aanrader voor iedereen."

- Gesprekstechnieken

“De lesdagen heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanbevelenswaardig en voor herhaling vatbaar.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Y.L. Tuyt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Goede voorbereiding, goede inhoud, wordt goed gebracht.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. Koops, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag - Gesprekstechnieken

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.6

I. van Riet, FM Haaglanden - Gesprekstechnieken

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.” - Be­oor­de­ling: 9.6

B. Görlitz, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Deze training gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante input en materialen van de trainer en werd in een bijzonder prettige sfeer gegeven. Er was veel aandacht voor afstemming op de wensen van de deelnemers, zonder daarmee aan richting te verliezen. Daarmee vind ik de training zelf een voorbeeld voor goede gesprekstechnieken/communicatie.” - Be­oor­de­ling: 9.8

G. de Boer, ORETC - Gesprekstechnieken

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.6

I. van Riet, FM Haaglanden - Gesprekstechnieken

“Erg leuke training, zeer leerzaam. Ik had een geluk om in een leuke groep te komen, dat scheelt wel.” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken

“Erg leerzaam, veel kunnen leren waar ik in de praktijk direct mee kan oefenen en mij eigen kan maken. Er was veel afwisselend lesmateriaal. Ook het naslag werk, het boek en de map met info is fijn om nog eens in terug te kijken. Mijn leerdoelen zijn goed aan bod gekomen in de training, waardoor ik veel aan de training heb gehad. De training was afwisselend, waardoor ik de aandacht er goed bij kon houden en me actief heb kunnen inzetten. Iedereen voelde zich veilig genoeg om te durven leren.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. van Cauteren, UwHuisVeilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“Leerzame training. Veel bruikbare tips voor de praktijk. Je wordt je echt bewust van je eigen handelen. Leert om gesprekken meer diepgang te geven en echt antwoord te vinden op je vragen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

G. van den Boestert, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

"De cursus kan je een indruk geven over hoe je bepaalde gesprekken kan voeren wat in ons werk veel voorkomt...dus erg veel aan gehad"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Ik heb de training gedaan op 15 en 29 maart 2012 in Den Haag. Zeer goede training met heel veel oefeningen. De lesstof was goed en begrijpbaar uitgewerkt. Het was een plezierige training. Ik heb er veel van geleerd. Tevens was de bereikbaarheid van de locatie heel erg goed. De volgende training heb ik al weer gepland staan.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. Landman, ECT - Gesprekstechnieken

“De trainer gaf de groep het nodige vertrouwen, waardoor er binnen afzienbare tijd een 'open' gesprek/discussie plaatsvond, iedereen kon zijn verhaal kwijt. Hierdoor ontstond er een training die de juiste snaar raakte.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Mesu, Stet Holland B.V. - Relatiebeheer: lastige gesprekken voeren

“De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

"Een leerzame en dynamische training op maat."

- Motiverende gespreksvoering

“Zeer nuttige en praktisch toepasbare training.” - Be­oor­de­ling: 8.6

S. Ham, Ready For Change B.V. - POP-gesprekken

“Ik had mij in eerste instantie aangemeld voor een andere training (Interviewtechnieken). Tijdens een gesprek met Learnit Training bleek deze training ook goed aan te sluiten bij mijn wensen. Dat hadden ze goed ingeschat. We waren met een kleine groep en daardoor kon de training heel erg naar onze leerdoelen gemaakt worden. De trainer was heel flexibel, ze bewoog mee met onze antwoorden op vragen. Je voelde dat ze je wilde helpen om verder te komen. Naar mijn idee heeft ze heel veel kennis en deskundigheid. Ik heb van haar genoten, ze heeft me geïnspireerd.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Wösten, Stichting Icare - Gesprekstechnieken

“Zeer ervaren trainer en uitstekende organisatie.” - Be­oor­de­ling: 9.0

D. Aben, GGD Brabant-Zuidoost - POP-gesprekken

“Een leuke en vooral educatieve training die jou helpt met het verbeteren van jouw communicatie. Het bewust maken van wat je zegt en het (op de juiste manier) verwerken van de communicatie die jij ontvangt. Absoluut een aanrader voor iedereen die zichzelf wilt ontwikkelen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Klaver, UwHuisveilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze training ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.8

I. van Riet, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Ik heb de training gedaan op 15 en 29 maart 2012 in Den Haag. Zeer goede training met heel veel oefeningen. De lesstof was goed en begrijpbaar uitgewerkt. Het was een plezierige training. Ik heb er veel van geleerd. Tevens was de bereikbaarheid van de locatie heel erg goed. De volgende training heb ik al weer gepland staan.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. Landman, ECT - Gesprekstechnieken

"Leerzaam, praktisch, kundig en interactief. Een dag waarop ik handvatten heb gekregen die toepasbaar zijn op een sollicitatiegesprek. Ik heb mijn doel bereikt."

- Selectiegesprekken met STAR

“Erg prettige webinar die goede tips geeft in gesprekstechnieken. Voor mij ook ideaal omdat ik het op een eigen gewenst tijdstip kon bekijken.” - Be­oor­de­ling: 7.4

H. van Hout, Fontys Hogeschool van de Kunsten - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Goede en bruikbare training met heel sympathieke trainer!” - Be­oor­de­ling: 8.0

V.P.S.E. Langereis, Maison de Bonneterie - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“' Leerzame en interessante training, waarin je leert hoe je een gesprek kan aangaan met bv slecht nieuws gesprek.'” - Be­oor­de­ling: 8.2

H.J. Kroon. DZB Leiden - Gesprekstechnieken

“De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. Korten, Hoopman Machines B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Maatwerktraining gericht op het geven van praktisch toepasbare handvatten voor verscheidene communicatievraagstukken.” - Be­oor­de­ling: 7.6

L. van Waardenburg, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Professionele, toegankelijke trainers, waardevolle, leerzame inhoud en concrete, praktijkgerichte voorbeelden.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Hartmann - Gratis webinar Sollicitatiegesprekken: succesvol solliciteren

“Inhoud is perfect op de doelgroepafgestemd. Prettige training, veel geleerd. Bedankt!” - Be­oor­de­ling: 8.4

K. Kokke, Protempo - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"Zeker een verrijking van mijn rugzak."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Waardevolle handvatten die praktisch toepasbaar zijn!” - Be­oor­de­ling: 8.6

J. Hartmann - Gratis webinar Gesprekstechnieken