Learnit Training
Cursus Adviesvaardigheden
  • Word bewust van je rol en positie in een adviesproces
  • Leer verschillende rollen te vervullen (adviseur/expert/dienstverlener)
  • (H)erken je krachten en valkuilen als adviseur
  • Effectief handelen in verschillende fasen van het adviesproces
  • Leer omgaan met verwachtingen van zowel de klant als jezelf

De mate waarin je advies wordt begrepen, geaccepteerd en gebruikt hangt voor een groot deel af van hoe het advies gebracht wordt. In onze driedaagse training leer je je advies zo overtuigend mogelijk over te brengen, met resultaat! Je ontwikkelt een persoonlijke adviesstijl, waarbij we het gehele adviesproces doorlopen.

Ja, ik wil meer weten

Cursus Adviesvaardigheden

De mate waarin advies wordt begrepen, geaccepteerd en gebruikt, hangt voor een groot deel af van hoe dat advies gebracht wordt. Dat je als adviseur beschikt over de juiste kennis en vaardigheden staat buiten kijf, maar hoe overtuig je daar de opdrachtgever van? Aan de basis liggen een aantal instrumenten waar geen adviseur buiten kan, zoals het om kunnen gaan met weerstand, de waarde van je expertise, kennis overbrengen en het kunnen inzetten van verschillende gespreksvaardigheden die de kwaliteit van het adviesproces verhogen.

In onze driedaagse training Adviesvaardigheden ontwikkel je een persoonlijke adviesstijl, aangezien de manier waarop we onze overtuigingskracht versterken voor iedereen verschillend is. Je bepaalt zélf welke van de aangeboden technieken en adviezen je integreert in je dagelijkse praktijk. Het gehele adviesproces wordt doorlopen - van opdrachtaanvraag tot eindgesprek. Na afloop van de training ben je in staat om op een gestructureerde en overtuigende manier adviezen uit te brengen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Analyseren:

    Luisteren, samenvatten en doorvragen.

  • Het stellen van een diagnose:

    Brainstormen en mindmappen.

  • Draagvlak creëren:

    Het herkennen van weerstand en hiermee omgaan.

  • Het eindgesprek voeren:

    Overtuigende vaardigheden inzetten.

  • Verschillende adviesstijlen inzetten:

    Leer je adviesstijl aan te passen aan het type klant.

  • Zelfkennis:

    Je persoonlijke adviesstijl.

  • Werken aan een goede samenwerkingsrelatie:

    Win-win situaties creëren

  • Oplossen van conflicten:

    Leer de achtergronden van conflicten begrijpen en herken aanknopingspunten.

  • Gesprekstechnieken inzetten:

    Hoe houd je de regie in het gesprek?

  • Het project evalueren

Resultaten

Na de training:

  • ben je je bewust van je rol en positie in een adviesproces;
  • kun je verschillende rollen vervullen (adviseur/expert/dienstverlener);
  • weet je effectief te handelen in verschillende fasen van het adviesproces;
  • (her)ken je je krachten en valkuilen als adviseur en
  • kun je omgaan met verwachtingen van zowel de klant als jezelf.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt als je een persoonlijke adviesstijl wilt ontwikkelen. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wilt je overtuigingskracht versterken.
  • Je wilt effectiever communiceren en je invloed vergroten.
  • Je wilt je bereik vergroten en optimaal gebruikmaken van netwerken.
  • Je wilt om leren gaan met weerstand tijdens het adviesproces.

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden op het gebied van adviseren?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

3 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 1425,-

btw 21%

€ 299,25

Totaal incl. btw

€ 1724,25

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Adviesvaardigheden is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Prima training met een zeer betrokken en ervaren trainer! De trainer was echt iemand met een praktische instelling! Boeiend om naar te luisteren. Ik heb mij geen moment verveeld.” - Be­oor­de­ling: 8.0

H. Korn-Kielstra, Friedeberg Consultancy - Adviesvaardigheden

“Deze training zorgt er voor dat je je eigen tekortkomingen en verbeterpunten laat realiseren (er wordt je heel goed een spiegel van jezelf voorgehouden). Vervolgens word je daar mee geconfronteerd en krijg je allerlei technieken aangeleverd om dit te verbeteren. Zeer goede en professionele training!” - Be­oor­de­ling: 9.4

M. Tukker, Universiteit van Utrecht - Adviesvaardigheden

“Ik heb twee dagen vol enthousiasme de cursus bij Learnit gevolgd en heb de dagen met een heel tevreden gevoel afgerond. We hebben ontzettend veel nuttige adviezen ontvangen en mijn leerdoelen zijn bereikt. Nu is het de uitdaging alle goede tips in de praktijk toe te passen. Leah is een enthousiaste en kundige trainster. Ik kan Learnit en Leah van harte aanbevelen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

L. Keller, Bloem en Lemstra Architecten - Adviesvaardigheden

“Erg persoonlijk en professioneel. Door het werk en de gesprekken vooraf is de training perfect gericht op onze organisatie waardoor deze goed uitvoerbaar zijn in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 9.0

R. Smit, Bloem en Lemstra Architecten - Adviesvaardigheden

“Goede mix van theorie en praktijk door de verschillende rollenspellen. De trainer geeft er een persoonlijk tintje aan door voorbeelden van de cursisten die op dag 1 en 2 van de training genoemd zijn een maand later op lesdag 3 er weer bij te halen.” - Be­oor­de­ling: 7.8

Anoniem - Adviesvaardigheden

“Heldere training met voorbeelden die je direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

N. Verwaaij, Waterschap Rijn en IJssel - Adviesvaardigheden

“Goede training met veel toepasbare en waardevolle tips. Daarnaast geeft het veel inzicht over jezelf in een adviesrol. Het brede assortiment van lesonderwerpen bij Learnit Training spreekt mij aan. Ook de diverse vormen van informatie, klassikaal maar ook webinars, zijn erg prettig. De oplossing die geboden werd in mijn situatie omdat ik één trainingsdag niet kon volgen was veruit perfect geregeld.” - Be­oor­de­ling: 8.8

M. Vianen, Ministerie van Defensie - Adviesvaardigheden

“Zeer deskundige trainer! Weet de reflectie in gedrag te laten herkennen.” - Be­oor­de­ling: 9.2

D. van Dijken, Provincie Drenthe - Adviesvaardigheden

“In een kort tijdsbestek zijn veel onderwerpen op een prettige en professionele wijze de revue gepasseerd, veel van opgestoken.” - Be­oor­de­ling: 7.6

R.J. Hopster, IND - Adviesvaardigheden

“Als doelstelling had ik de voortgang van mijn adviesgesprekken eens kritisch te bekijken en te zoeken naar verbeteringen. Dat is bij deze training zeker gelukt. Met het doornemen van de theorie en het oefenen van prakijksituaties ben ik tot een beter inzicht gekomen. Deze drie dagen zijn een goede investering geweest voor meer succes in mijn verdere loopbaan!” - Be­oor­de­ling: 8.0

L. Snaphaan, Gira Giersiepen GmbH - Adviesvaardigheden

“Een uitgesproken praktijkgerichte training met alleen de hoogstnoodzakelijke theoretische onderbouwing. Niet te veel lezen, maar vooral doen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

B. Veening, Dienst Uitvoering Onderwijs - Adviesvaardigheden

“Een aanrader deze training! Als intern adviseur is het soms lastig om een goed advies uit te brengen in een organisatie. In deze training krijg je veel tips en tops om ervoor te zorgen dat de geadviseerde je adviezen en jou als deskundige serieus neemt, LSD effectief toe te passen, na te gaan waar weerstand zit en dit wegwerken, draagvlak te creëeren voor je advies, op zoek te gaan naar gezamenlijk belang, niet te vroeg te oordelen, op zoek te gaan naar creatieve oplossingen, meebewegen, gelijk op gaan, evt. wegbewegen en zeker niet te snel tegen bewegen, beïnvloedingstechnieken toe te passen en bovenal leer je dat je altijd achter je eigen advies moet staan! Hele waardevolle zaken om in je"rugzak" te stoppen als adviseur. De training is praktisch van opzet (veel rollenspellen), dus het beklijft prima.” - Be­oor­de­ling: 8.2

T. Uffing, Waterschap Rijn en IJssel - Adviesvaardigheden

“Het is een interessante, interactieve training die onder andere inzicht geeft in hoe jouw ijsberg (met jouw normen, waarden, karakter etc.) van invloed is op hoe jij advies geeft. Ook oefen je met verschillende manieren waarop je een boodschap kunt brengen en hoe je anderen kunt stimuleren om samen verder te komen in een adviestraject.” - Be­oor­de­ling: 8.6

M. Timmers, CQ Procesmanagement - Adviesvaardigheden

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.6

I. van Riet, FM Haaglanden - Adviesvaardigheden

“Ik was heel tevreden over de training. De sfeer was goed, ik voelde mij op mijn gemak. Het tempo was goed.” - Be­oor­de­ling: 7.4

L. Tieben, Growing Minds - Adviesvaardigheden

“Indien je op zoek bent naar de beweegredenen van je "klant" die een advies van jou mag ontvangen, volg dan deze training. Door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren naar de antwoorden, ontdek je waar de sleutel verborgen is, die toegang geeft tot je klant. Ook krijg je inzichten in je eigen gedrag en gedachten, die je klant beïnvloeden en waardoor je advies negatief (of juist positief) wordt beïnvloed. Een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Testroote, DSV - Adviesvaardigheden

“Een training die je veel handvatten biedt, die op een deskundige en professionele wijze wordt gegeven met ondersteuning van een mooi naslagwerk.” - Be­oor­de­ling: 8.6

E. Matthijssen, Friedeberg Consultancy B.V. - Adviesvaardigheden

“Uitstekend, goed afgestemd op de groep. De trainer hield iedereen goed bij de les. Gaf goede positieve feedback. Herhaalde de stof indien noodzakelijk. Zeer kundig. Ze wist veel van het onderwerp af. Enthousiast.” - Be­oor­de­ling: 9.6

T. Pepping, Provincie Drenthe - Adviesvaardigheden

“Een verrassende training. Een 'toolbox' met vaardigheden voor efficiënt adviseren. Als technische man ervaar ik dit als 'een andere wereld'. Zeker nuttig om ook deze meer psychologische kant van adviseren te leren kennen. Vanaf nu kunnen beide hersenhelften aan de slag. Bedankt!” - Be­oor­de­ling: 8.2

M.J. de Bruijn, Schouten & Nelissen Nederland B.V. - Adviesvaardigheden