Veel van de communicatietrainingen van Learnit Training gaan over luisteren, de ander begrijpen, je inleven in iemands situatie en empathie tonen. ,,Heel belangrijk, in de meeste gevallen’’, zegt communicatietrainer Rob van Learnit.

Hij gooit het binnenkort over een andere boeg. Want soms wil je gewoon je zin krijgen: met een scherpe opmerking iemand aftroeven. Je wilt scoren en winnen.

'Kon ik je verbaal maar flink aftroeven'

Rob legt uit waarom deze vaardigheden óók belangrijk zijn. ,,Het hoeft niet vaak voor te komen, maar er zijn zo nu en dan van die momenten waarop je denkt: kon ik je nu verbaal maar flink aftroeven.’’

De vraag die centraal staat tijdens het webinar dat Rob op 9 juli geeft: ‘Hoe kun je iemands uitspraak succesvol in twijfel trekken en je punt maken?’ Om die te beantwoorden, bespreekt Rob tien gesprekstechnieken die je meteen kunt toepassen. ,,Grote kans dat er voor iedereen wel een techniek bij zit die goed past.’’

In het webinar zal Rob een stelling voorleggen die je misschien wel bekend in de oren klinkt. Stel je voor: jouw manager doet de volgende uitspraak: ,,Die training bij Learnit is veel te duur. Zo’n cursus is dat geld niet waard.’’

Metaframe

Rob leert je in het webinar tien gesprekstechnieken om die stelling in twijfel te trekken, we bespreken er in dit blog alvast eentje. ,,Eén van de manieren heet metaframe’’, zegt Rob. ,,Je evalueert de uitspraak in het kader van een terugkerende persoonlijke context van die manager.’’

Je stelt dus eigenlijk een overtuiging over zijn overtuiging vast. Rob: ,,Je zegt dus: ‘Je gelooft alleen maar dat het dat geld niet waard is, omdat je een gebrek aan vertrouwen hebt.’’’

Op die manier zorg je dat de uitspraak van de manager over hemzelf gaat, in plaats van over de training. Het gevolg: hij zal zich gaan verdedigen. Vervolgens kun je voortborduren op eerdere keren dat hij weinig vertrouwen toonde.

Gratis webinar

De trainer gaf het webinar op 9 juli 2019. Kijk hem hier terug!