Cursus Omgaan met lastige mensen
  • Leer de oorzaken van lastig gedrag kennen
  • Herken valkuilen en potentiële problemen, zodat je hier vroegtijdig op in kunt spelen
  • Word bewust van je eigen rol in interactie
  • Krijg grip en controle tijdens probleemsituaties
  • Leer effectief om te gaan met lastige mensen

Wat voor beroep je ook uitoefent, iedereen heeft weleens te maken met lastige mensen. In onze tweedaagse training leer je niet alleen om te gaan met lastig gedrag, maar ook te begrijpen waar lastig gedrag vandaan kan komen. Je krijgt meer inzicht in de andere partij, maar ook in jouw eigen communicatiestijl. Je leert bekende valkuilen te omzeilen en te herkennen wanneer de omgang met iemand onprettig dreigt te worden, waardoor je grip kunt krijgen op de situatie.

Ja, ik wil meer weten

“Problemen waar je tegen aanloopt privé & zakelijk worden in deze training uitgediept. Je komt jezelf daarin wel een paar keer tegen, en dat is zeer leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 8.6

learnit Omgaan met lastige mensen

Cursus Omgaan met lastige mensen

Wat voor beroep je ook uitoefent, iedereen heeft weleens te maken met lastige mensen. Het zal je niet helpen om deze mensen zo veel mogelijk te negeren of te blijven hopen dat deze mensen ooit zullen veranderen. Het is zaak om zélf een actieve rol aan te nemen in het vinden van een acceptabele omgangsvorm. Door op een professionele manier met lastige types om te gaan, komen jouw werkplezier, productiviteit en het functioneren van je team niet in gevaar.

In de training Omgaan met lastige mensen leer je niet alleen om te gaan met lastig gedrag, maar ook te begrijpen waar lastig gedrag vandaan kan komen. Je krijgt meer inzicht in de andere partij, maar ook in jouw eigen communicatiestijl. Met deze informatie komen vaak al nieuwe, creatieve oplossingen in zicht. In de training passeren verschillende typen lastige mensen de revue en wordt onderzocht op welke manieren je met ze kunt omgaan. Ook leer je bekende valkuilen te omzeilen en te herkennen wanneer de omgang met iemand onprettig dreigt te worden. Negatieve interactiepatronen worden vervangen door productieve, zodat je grip kunt krijgen op de situatie.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Verschillende type lastige mensen: Met wat voor soort lastige mensen heb jij te maken, privé of tijdens je werk?

  • Wat maakt iemand een lastig persoon om mee om te gaan?: Leer de focus te leggen op aanwijsbaar (probleem)gedrag, in plaats van op de persoon.

  • Hoe communiceren we met elkaar?: Inzicht in hoe het communicatieproces werkt.

  • Referentiekader van jezelf en referentiekader van de ander: Iedereen zit anders in elkaar en reageert daardoor anders op situaties. Je hier bewust van worden helpt je bij het inleven in de ander.

  • Onderscheid maken tussen waarnemingen en interpretaties: Door welke bril kijk je naar een situatie? Wat zijn feiten en wat vul je (onbewust) zelf in?

  • Kernkwaliteiten en kernkwadranten: Je kunt effectiever communiceren als je weet wat je kwaliteiten, valkuilen en allergieën zijn.

  • Aanleidingen voor lastig gedrag: Valkuilen en potentiële problemen herkennen, zodat je hier vroegtijdig op in kunt spelen.

  • Je eigen rol in lastige situaties: Wat is jouw voorkeursgedrag en hoe stel jij je op ten opzichte van anderen?

  • Assertiviteit: Hoe kom je op voor je eigen belangen, zonder over de belangen van de ander heen te lopen?

  • Omgaan met stress en weerstand: Krijg en behoud grip op de situatie.

Resultaten

Na de training:

  • weet je waar lastig gedrag vandaan kan komen;
  • kun je valkuilen en potentiële problemen vroegtijdig herkennen;
  • ben je je bewust van je eigen rol in interactie;
  • weet je grip en controle te houden tijdens probleemsituaties, waardoor je
  • effectiever kunt communiceren met lastige mensen.

Doelgroep

Deze training is geschikt voor iedereen die te maken heeft met lastige mensen, zowel op professioneel als persoonlijk niveau.

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Vermelde prijzen zijn per persoon, inclusief cursusmateriaal. Bij de trainingen op locatie is een lunch inbegrepen.

Op locatie Online
Duur 2 dagen
Prijs per dag, excl. btw € 575,- € 490,-
Totaal, incl. btw € 1391,50 € 1185,80

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname. (Dit geldt niet voor AXELOS trainingen)


Online

We organiseren deze training ook online. Hiervoor maken we gebruik van Webbex of Zoom. Inloggen met Skype is ook mogelijk. Op verzoek kan deze training ook met Microsoft Teams worden georganiseerd.

De training duurt 2 dagen.

  • Tot een jaar na de training mag je gratis nóg een keer deelnemen.
  • Tegen bijbetaling van de cateringkosten mag je ook nog aan een klassikale training meedoen.

Referenties

De cursus Omgaan met lastige mensen is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“De training voldeed helemaal aan de verwachtingen. Het thema omgaan met lastige mensen werd goed uitgediept. Er was alle ruimte voor de deelnemers om met hun ingebrachte casus aan de gang te gaan, maar er was ook ruimte voor andere de vragen. Het lesmateriaal was uitstekend verzorgd. De trainer was geweldig. De trainer speelde erg goed in op een aantal ontwikkelingen die eigenlijk niet voorzien waren. Zij nam daar alle ruimte voor, maar zag toch kans om aan haar doelen van de dag te werken. Petje af. Ze zag kans om deelnemers, waar nodig, uit hun emoties te halen en weer in het onderwerp te zetten. En creëerde een veilige omgeving, zodat wij ons uitgedaagd voelden er vol voor te gaan. Knap! Een deskundige open en flexibele organisatie.” - Be­oor­de­ling: 7.6

A. ten Asbroek, ProBiblio - Omgaan met lastige mensen

“Problemen waar je tegen aanloopt privé & zakelijk worden in deze training uitgediept. Je komt jezelf daarin wel een paar keer tegen, en dat is zeer leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 8.6

E.J. Blok, Dunea N.V. - Omgaan met lastige mensen

“Prima training met veel voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Materiaal is goed verzorgd en duidelijk. Lestempo perfect afgestemd en de duur van de training is ook prima. De trainer was persoonlijk, met veel kennis en ervaring op het gebied van communicatie. Prettig om mee samen te werken en kan zich goed inleven in de situaties. Geen 9-5 mentaliteit en zet je echt aan het denken.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. Meuwissen, Ermeco Digitale Communicatie - Omgaan met lastige mensen

“Deze training maakt het verschil van het emotioneel via bewustwording naar het tactisch kunnen omgaan met lastige mensen. Zeer vakkundig gegeven training en gericht op het toepassen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.6

T.J. van den Driesche, Evides Waterbedrijf - Omgaan met lastige mensen

“Inhoud van de training was prima. Lesmateriaal goed duidelijk en professionaliteit ook niets op aan te merken.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. Zijp-de Wild, Politievakbond ACP - Omgaan met lastige mensen

“Goede training. Werd erg veel met praktijk efeningen gedaan. Video opname was van zeer grote waarde. We hadden een erg goede trainer. Duidelijk een zeer ervaren professional. Ik heb ontzettend veel van haar geleerd. Eigenlijk had ze binnen één uur al helemaal door waar mijn knelpunten lagen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

T. Markwat, Robecco - Omgaan met lastige mensen

“Een top training als je veel met andere mensen omgaat. Je leert veel over gedrag van en de omgang met mensen. Maar je eigen tekortkomeningen komen ook aan bod.” - Be­oor­de­ling: 9.4

B. Den Heten, SPS Cryogenics B.V. - Omgaan met lastige mensen

“Ik vond dat de trainer de sessie heel goed begeleidde en flexibel was met wat er speelde en dat ook weer gebruikte als leermateriaal.” - Be­oor­de­ling: 7.8

H. Janse, ProBiblio - Omgaan met lastige mensen

“Er wordt een goede analyse van je persoon gemaakt. Bijna alle handvaten zijn bruikbaar.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Lebour, Ordina - Omgaan met lastige mensen

“Door de praktijkoefeningen is het mij duidelijk geworden dat in lastige situaties veel stress en druk weggenomen kan worden bij beide partijen, enkel door een juiste houding van mijzelf. Dat was wel de zogenoemde eye-opener.” - Be­oor­de­ling: 9.8

I. Koenen, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant - Omgaan met lastige mensen

“Ik heb de training als prettig en leerzaam ervaren. Er was veel ruimte voor eigen inbreng. De training zette mij aan tot het nadenken over zaken die ik normaal als vanzelfsprekend beschouw en om die reden nooit veel gedachten aan wijd. Dan blijkt dat als de zaken ontrafeld worden, mijn kijk op diezelfde zaken zich verdiept. Ik vond het interessant dat te ervaren.” - Be­oor­de­ling: 7.9

Conny Videler-Smits, Sociom - Omgaan met lastige mensen

“Het was een erg nuttige training gericht op de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Monique Hanen, Sociom - Omgaan met lastige mensen

“Zeer positief: flexibel inspringen op wensen van de cursisten en goed in het oog houden welke onderwerpen nog aan bod moeten komen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

E.H. de Jonge, Provincie Groningen - Omgaan met lastige mensen

“Bondige training met goede professionele ondersteuning. Resultaatgericht en met ruimte voor eigen inbreng.” - Be­oor­de­ling: 7.9

Monique Stax-van Mossel, Sociom - Omgaan met lastige mensen

“De inhoud van de training is van goede kwaliteit. Er is een goede afwisseling van theorie en praktijk. Het lesmaterariaal is erg handig om als naslagwerk te gebruiken. Het lestempo is goed bij te benen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

M. Loeffen, Sociale Verzekeringsbank (SVB) - Omgaan met lastige mensen