Anderen beïnvloeden heeft jammer genoeg vaak een slechte reputatie gekregen. Hoewel veel mensen bij beïnvloeden denken aan het misbruiken van iemands naïviteit, gaat het eigenlijk om een ware kunst die enkel positieve gevolgen heeft op het privé- en bedrijfsleven - zolang er juist mee wordt omgesprongen.

Als je overtuigender wil zijn, beter wil kunnen argumenteren en sterker in je schoenen wil staan, dan kan een Learnit training daarbij helpen. Learnit onderscheidt zich vooral door de manier waarop beïnvloeden wordt benaderd. Zo gaat de training eerder om het begrijpen van de ander, alvorens die kennis te gebruiken om een argumentatie te voeren. Een vreemde aanpak? Eigenlijk niet, en dit is waarom.

Kennis is macht - ook bij het beïnvloeden van anderen

Iedereen weet dat, om mensen te kunnen beïnvloeden, je over bepaalde kennis moet beschikken. Enkel door een stapje voor te hebben op de andere partij kun je deze immers doen veranderen van gedachte, of beïnvloeden. Onze training is vooral gericht op het begrijpen van die andere partij, aangezien dit een beter inzicht geeft op de motieven, waarden en overtuiging die gehanteerd worden. Stel jezelf de volgende vraag: Hoe kun je goed inspelen op de behoeftes van de ander, als je niet eens goed weet wat die zijn of waar ze vandaan komen?

Koekje van eigen deeg

Natuurlijk gaat het er niet om dat je andere mensen 'misbruikt', maar waarom zou je de argumenten van de andere persoon niet tegen hem of haar kunnen gebruiken? Iemand die daar al erg bedreven in was, was de Griekse filosoof Socrates. Hij probeerde zijn 'patiënten' tot inzicht te doen komen door hen vragen te stellen over hun behoeftes. Op die manier kwam hij stapsgewijs meer te weten over hun overtuigingen en problemen, waardoor hij deze bij een volgende vraag tegen hen kon gebruiken. Ongepast? Niet echt, want de mensen kwamen natuurlijk zelf naar hem met hun problemen.

Het voordeel van de ander begrijpen om die te overtuigen is dat je erg doelgericht kan argumenteren. Dat wil zeggen, in plaats van het ene argument achter het andere aan te halen in de hoop dat je een gevoelige snaar raakt, heb je genoeg aan één of twee argumenten om de ander aan het denken te zetten en zijn of haar eigen overtuigingen in twijfel te doen trekken. En dat is precies waar beïnvloeden om gaat.

Beïnvloeden: een tactische sport

Iemand beïnvloeden draait dus niet zozeer om de kwantiteit van argumenten, maar eerder om de kwaliteit. Niet de hoeveelheid aangehaalde argumenten is belangrijk, waar wel de mate van onderbouwing van die argumenten. Beïnvloeden vraagt dus eigenlijk meer dan alleen maar overtuigingskracht en de vaardigheid om duidelijk en overtuigend te spreken. Het vereist een zekere mate van onderzoek, kennis van de andere en de vaardigheid om die zo goed mogelijk in een éénduidig argument te gieten om de andere partij te overtuigen.

Beïnvloeden in de praktijk

Wij beseffen het belang van beïnvloedingsvaardigheden in de huidige maatschappij. Of het nu gaat om een buur die je absoluut op je tuinfeest wil hebben, of een klant die je wil overtuigen van de kwaliteit van jouw dienst, beïnvloeden is een integraal onderdeel van onze wereld. Beïnvloeden is ook essentieel bij het samenwerken met anderen: als je meningen van anderen goed kunt analyseren en weet wat hun belangen zijn, kun je doelgerichter en inspirerender optreden.

De cursus van Learnit bestaat uit twee dagen training, waarbij beïnvloedingsvaardigheden en overtuigingskracht ontwikkeld worden. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van overtuigen en daar wordt dan ook rekening mee gehouden. Onderhandelen, motiveren, krachtig optreden en aansturen maken natuurlijk deel uit van een goede overtuigingskracht, en ook die aspecten worden dan ook behandeld tijdens de cursus. Zo is het creëren van een win-winsituatie een efficiënte manier om te beïnvloeden.

Er is geen betere manier om iets te leren dan door middel van praktische oefeningen, en dat is bij beïnvloeden niet anders. Maatwerk is bij ons troef, juist omdat elke deelnemer anders is. In een intakegesprek worden de leerdoelen van deelnemers bepaald, en die informatie wordt gebruikt om het programma vast te leggen. Een actieve inzet is dus vereist van elk lid - maar dat maakt de cursus des te efficiënter. Meer weten over onze training Beïnvloedingsvaardigheden en overtuigingskracht? Klik dan hier.