Learnit Training
Cursus Motiverende gespreksvoering
  • Leer dé manier waarop je iedere weerstand kan verlagen!
  • Word een betere gesprekspartner!
  • Krijg mensen van een 'nee' naar een 'ja'!
  • Herken weerstand van jezelf en anderen!
  • Word bewuster van de redenen voor weerstand!

Het kan lastig zijn om een gesprek te voeren met iemand die iets niet wil. De motiverende gesprekstechniek is een goed middel om verandertaal, ook wel: ja-taal, op te wekken en de weerstand te verlagen. Tijdens onze eendaagse training ga je actief aan de slag met de theorie en praktijk van motiverende gespreksvoering.

Ja, ik wil meer weten

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

learnit Gesprekstechnieken

Cursus Motiverende gespreksvoering

Gesprekken voeren met mensen die iets niet willen is soms lastig. Een discussie met iemand in de weerstand: ga er maar aan staan. Je hebt het beste met de persoon voor, maar het lukt lang niet altijd om het gesprek tot een goed einde te brengen. Laat staan de persoon tot ander gedrag aan te zetten of een andere houding te laten aannemen.

Motiverende gespreksvoering is een prachtige gesprekstechniek om weerstand te verminderen, motivatie voor verandering te vergroten en om de relatie bij weerstand tussen twee personen te verbeteren. Sterker nog, als je deze gesprekstechniek onder de knie hebt, is geen enkele weerstand nog een probleem. Je sluit makkelijk aan op de ander en weet met weinig moeite iedereen met weerstand naar een "ja" te krijgen. Tijdens onze training ga je actief aan de slag met de theorie en praktijk van motiverende gespreksvoering, gebaseerd op het wetenschappelijke werk van Miller en Rollnick.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Wat is motiverende gespreksvoering? Waar komt het vandaan?
  • Wat is weerstand? Wat is ambivalentie? Hoe ga je daar slim mee om?
  • Vier belangrijke stappen tijdens een gesprek: hoe kom je van nee naar ja?
  • Het opwekken van ja-taal (ook wel: verandertaal)
  • Succesvol afronden

Resultaten

  • Je hebt een manier geleerd waarmee je iedere weerstand kunt verlagen
  • Je wordt een betere gesprekspartner
  • Je beseft een stuk beter wat er achter je eigen weerstand zit
  • In plaats van opzien tegen weerstand kun je er naar uitzien: je weet hoe je de ander naar "ja-taal" krijgt
  • Je krijgt mensen die niet willen makkelijker naar mensen die wel willen
  • (Lastige) collega's, familie, vrienden, wie dan ook: jullie relatie blijft overeind in geval van weerstand

Doelgroep

De training is bij uitstek geschikt voor mensen die werken met cliënten (zorg), klanten (commercie), kinderen (onderwijs) en voor alle andere mensen die in hun werk gesprekken voeren. Dat kan als coach, hulpverlener, trainer, leidinggevende, adviseur of gewoon als collega.Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema motiverende gespreksvoering?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Vermelde prijzen zijn per persoon, inclusief cursusmateriaal. Bij de trainingen op locatie is een lunch inbegrepen.

Op locatie Online
Duur 1 dag 2 sessies van drie uur
Prijs per dag, excl. btw € 475,- € 390,-
Totaal, incl. btw € 574,75 € 471,90

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Online

We organiseren deze training ook online. Hiervoor maken we gebruik van Webbex of Zoom. Inloggen met Skype is ook mogelijk. Op verzoek kan deze training ook met Microsoft Teams worden georganiseerd.

De training duurt 2 sessies van 3 uur, verspreid over 2 weken.

  • Tot een jaar na de training mag je gratis nóg een keer deelnemen.
  • Tegen bijbetaling van de cateringkosten mag je ook nog aan een klassikale training meedoen.

Referenties

De cursus Motiverende gespreksvoering is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

"Veel ruimte gekregen voor het behandelen van ieders persoonlijke vraagstukken. De trainer gaf heldere uitleg en goede voorbeelden. Hij heeft mij aan het denken gezet!"

- Motiverende gespreksvoering

"Een leerzame en dynamische training op maat."

- Motiverende gespreksvoering

“De tips en trucs die je krijgt met deze training zijn zeer toepasbaar op de dagelijkse gang van zaken. Het is goed om je op deze manier weer even op scherp te zetten.” - Be­oor­de­ling: 7.7

S. Kortekaas, Beter: - Verzuimbegeleiding: Verzuimgesprekken voeren

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Deze training gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante input en materialen van de trainer en werd in een bijzonder prettige sfeer gegeven. Er was veel aandacht voor afstemming op de wensen van de deelnemers, zonder daarmee aan richting te verliezen. Daarmee vind ik de training zelf een voorbeeld voor goede gesprekstechnieken/communicatie.” - Be­oor­de­ling: 9.8

G. de Boer, ORETC - Gesprekstechnieken

“Heldere informatie, veel toepasbare tips en adviezen meegekregen. Het was een leerzame dag.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Jorick Merx, SchaalX B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

"Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

- Gesprekstechnieken

“Volop aandacht en ruimte om (van elkaar) te leren en nieuwe inzichten te krijgen. Heel fijn om met voldoende handvatten na afloop van de training weer naar huis te gaan.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. Nijboer, Gemeente Ooststellingwerf - Gesprekstechnieken

“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.4

D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.” - Be­oor­de­ling: 8.0

P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen - Gesprekstechnieken

“Ik heb de training gedaan op 15 en 29 maart 2012 in Den Haag. Zeer goede training met heel veel oefeningen. De lesstof was goed en begrijpbaar uitgewerkt. Het was een plezierige training. Ik heb er veel van geleerd. Tevens was de bereikbaarheid van de locatie heel erg goed. De volgende training heb ik al weer gepland staan.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. Landman, ECT - Gesprekstechnieken

“Dit was een training die je bij blijft. Na een stuk theorie ga je als deelnemer direct de praktijk in door aan de slag met eigen voorbeelden. Er is veel ruimte voor het krijgen en geven van feedback en de trainer zorgt ervoor dat dit op een respectvolle en veilige manier gebeurt. Een goede basis voor iedereen die zijn sterke en minder sterke kanten wil verkennen op het gebied van gespreksvaardigheden!” - Be­oor­de­ling: 8.6

D.M.B. Metaal, St. Lijn1 Haaglanden - Gesprekstechnieken

"Ik ben zeer tevreden over de training. Het heeft mij veel inzicht gegeven in gespreksvaardigheden en het uitvoeren ervan. Ik kan dit toepassen in de praktijk. Een echte aanrader dus!"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“De trainer gaf de groep het nodige vertrouwen, waardoor er binnen afzienbare tijd een 'open' gesprek/discussie plaatsvond, iedereen kon zijn verhaal kwijt. Hierdoor ontstond er een training die de juiste snaar raakte.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Mesu, Stet Holland B.V. - Relatiebeheer: lastige gesprekken voeren

“Goede sfeer, goede prijs-kwaliteit verhouding, veel geleerd. Theorie is overzichtelijk, rollenspellen en oefeningen sluiten daar goed op aan. Spelenderwijs doe je veel nieuwe inzichten op. Ik ben me veel bewuster van communicatie en pas de technieken toe!” - Be­oor­de­ling: 8.4

N. Middelhoven - Gesprekstechnieken

"Leerzaam, praktisch, kundig en interactief. Een dag waarop ik handvatten heb gekregen die toepasbaar zijn op een sollicitatiegesprek. Ik heb mijn doel bereikt."

- Selectiegesprekken met STAR

"Het is een op de praktijk toepasbare cursus, waarvan je veel opsteekt op het gebied van communicatie. Je krijgt een nieuwe blik op je eigen rol daarin."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. Hofland, P-Services HR Group - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"De cursus kan je een indruk geven over hoe je bepaalde gesprekken kan voeren wat in ons werk veel voorkomt...dus erg veel aan gehad"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

"Leuke en praktisch ingestoken training, precies op maat. Het oefenen van gesprekken was erg zinvol. De prettige, betrokken trainer zorgde voor een persoonlijke sfeer, waardoor alle deelnemers zich vrij voelden om actief mee te doen en vragen te stellen. Verder zijn er genoeg tips en trucs aan bod gekomen die we meteen kunnen toepassen. Kortom, een leuke en leerzame dag!"

- Gesprekstechnieken

“Een training met persoonlijke aandacht voor de deelnemers, in een prettige omgeving en een goede locatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Bleeker, Gemeente Landsmeer - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Goede, duidelijke training waarbij ik veel dingen heb geleerd die ik zeker kan toepassen in de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Wismans, Hendrik Pierson College - Gesprekstechnieken

“Goede voorbereiding, goede inhoud, wordt goed gebracht.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. Koops, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Deze training paste uitstekend bij mij leerdoel om beter te communiceren.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Erik Beckers, GEA Bakel - Gesprekstechnieken

“Ik vond het een fijne les, leerzaam en in een goed tempo. Er werd voldoende aandacht besteed aan de onderwerpen die wij gevraagd hadden, er werd ook de tijd voor genomen. Ook fijn was de trainer, die in alle rust zijn uitleg gaf over de onderwerpen die wij wilde bespreken. Bedankt Marco Schmidt Werkbegeleider Re-integratie” - Be­oor­de­ling: 7.9

Marco Schmidt, DZB Leiden - Gesprekstechnieken

“De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. Korten, Hoopman Machines B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, FM Laaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Inspirerende en deskundige traine. De training was goed afgestemd op onze specifieke vraag, vanuit hun expertise. De trainer had zich verdiept in ons werkveld, dat was prettig.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Rump, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“Leuke, interessante training! Op een leuke locatie in Utrecht centrum, waarbij lunch en ruimte goed geregeld is. Goede docent die inspeelt op ieders behoefte en leermomenten. Heb een goede opfriscursus gehad met enkele handige tips en tricks die ik zeker mee neem in de gesprekken die ik vanaf nu ga voeren!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Bastiaans, SchaalX B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Goede voorbereiding, goede inhoud, wordt goed gebracht.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. Koops, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Met veel plezier deze training gevolgd. De trainer had zich goed voorbereid door vooraf te bellen en goed door te vragen naar mijn persoonlijke leerdoelen. Die waren vervolgens op maat in het programma opgenomen. Veel geleerd en goed verzorgd cursusmateriaal gekregen. Echt een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. van der Burght, Gemeente Arnhem - Gesprekstechnieken

“Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. Hofland, P-Services HR Group - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een prima training gehad die aansloot bij de behoefte van mij als deelnemer. Op een rustige goed bereikbare plek is door een deskundige trainer de lesstof behandeld. Daarbij wordt op interactieve wijze geschakeld om aan de behoefte van de deelnemer te voldoen.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. van de Wal, Gemeente Den Haag Ambulancezorg GGD Haaglanden - Gesprekstechnieken

“Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.3

K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 7.8

N. Aghris, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 9.0

Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

"Heel nuttig voor iedereen in privé en werksituaties, overal bruikbaar in elk gesprek voor de rest van je leven!"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

"De training gesprekstechnieken was leerzaam vooral het oefenen met je eigen casus. Er wordt gelachen maar soms een traan gelaten omdat het heel dichtbij komt. Maar bovenal bracht onze trainer Michaela Ehud het heel boeiend elke les met een interessante opdracht Totaal niet saai."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“De Learni- training heeft mij vooral bewust gemaakt van de verschillen tussen goede en minder goede manieren van communicatie en hoe dit leidt tot gedragsverandering. Dit heeft een positieve invloed en gevolg op klantvriendelijkheid, service naar anderen en uiteindelijk tot algehele samenwerking en relatieverbetering.” - Be­oor­de­ling: 7.4

M.J.H. van de Wetering, Advaita Yogacentrum - Gesprekstechnieken

“Goede indruk van Trainer en organisatie. Tijdens de training krijg je goede tips mee om toe te passen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Friso Bakker, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Inspirerende en deskundige traine. De training was goed afgestemd op onze specifieke vraag, vanuit hun expertise. De trainer had zich verdiept in ons werkveld, dat was prettig.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Rump, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“Deze training is breed toepasbaar in zowel het werk als privé. Doe hem samen met een aantal collega's, zodat je op elkaar kunt oefenen. Het is meteen een handige manier om de sfeer in je team te verbeteren en/of om begrip voor elkaar te kwaken. Voorwaarde is wel dat je je open en kwetsbaar durft op te stellen.” - Be­oor­de­ling: 8.8

H.J. van Tellegen, Gemeente Bunschoten - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

"Zeker een verrijking van mijn rugzak."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.” - Be­oor­de­ling: 9.4

D. Dekker, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Een compacte, maar toch ook volledige cursus!” - Be­oor­de­ling: 9.1

S. Verleg, Stg. Werkgever Sportclubs Den Haag - POP-gesprekken

“Zeer nuttige training die goed was aangepast op de wensen en behoeften van de groep. Echt een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 8.9

J. Meijer, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC) - Selectiegesprekken met STAR

“Professionele, toegankelijke trainers, waardevolle, leerzame inhoud en concrete, praktijkgerichte voorbeelden.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Hartmann - Gratis webinar Sollicitatiegesprekken: succesvol solliciteren

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken