Learnit Training

Cursus Motiverende gespreksvoering

Gesprekken voeren met mensen die iets niet willen is soms lastig. Een discussie met iemand in de weerstand: ga er maar aan staan. Je hebt het beste met de persoon voor, maar het lukt lang niet altijd om het gesprek tot een goed einde te brengen. Laat staan de persoon tot ander gedrag aan te zetten of een andere houding te laten aannemen.

Motiverende gespreksvoering is een prachtige gesprekstechniek om weerstand te verminderen, motivatie voor verandering te vergroten en om de relatie bij weerstand tussen twee personen te verbeteren. Sterker nog, als je deze gesprekstechniek onder de knie hebt, is geen enkele weerstand nog een probleem. Je sluit makkelijk aan op de ander en weet met weinig moeite iedereen met weerstand naar een "ja" te krijgen. Tijdens onze eendaagse training ga je actief aan de slag met de theorie en praktijk van motiverende gespreksvoering, gebaseerd op het wetenschappelijke werk van Miller en Rollnick.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Wat is motiverende gespreksvoering? Waar komt het vandaan?
  • Wat is weerstand? Wat is ambivalentie? Hoe ga je daar slim mee om?
  • Vier belangrijke stappen tijdens een gesprek: hoe kom je van nee naar ja?
  • Het opwekken van ja-taal (ook wel: verandertaal)
  • Succesvol afronden

Resultaten

  • Je hebt een manier geleerd waarmee je iedere weerstand kunt verlagen
  • Je wordt een betere gesprekspartner
  • Je beseft een stuk beter wat er achter je eigen weerstand zit
  • In plaats van opzien tegen weerstand kun je er naar uitzien: je weet hoe je de ander naar "ja-taal" krijgt
  • Je krijgt mensen die niet willen makkelijker naar mensen die wel willen
  • (Lastige) collega's, familie, vrienden, wie dan ook: jullie relatie blijft overeind in geval van weerstand

Doelgroep

De training is bij uitstek geschikt voor mensen die werken met cliënten (zorg), klanten (commercie), kinderen (onderwijs) en voor alle andere mensen die in hun werk gesprekken voeren. Dat kan als coach, hulpverlener, trainer, leidinggevende, adviseur of gewoon als collega.Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema motiverende gespreksvoering?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

1 dag

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 475,-

btw 21%

€ 99,75

Totaal incl. btw

€ 574,75

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Motiverende gespreksvoering is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Leuke docente met goede praktijkvoorbeelden en goed inzicht in de cursisten.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.G. Prins -van Warmerdam, BovenIJ Ziekenhuis - POP-gesprekken

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.” - Be­oor­de­ling: 9.2

H. Loos, ABN Amro Bank - Selectiegesprekken met STAR

“Dit webinair geeft in korte tijd een paar belangrijke handvatten in het kader van gesprekstechnieken die vervolgens in heel veel verschillende situatie gebruikt kunnen worden. Het wordt op een duidelijke manier gedaan met grote kennis van zaken.” - Be­oor­de­ling: 9.0

C. van de Bilt - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Leerzaam, interessant.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. van Oosten, Zorg en Zekerheid - Gesprekstechnieken

“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 9.0

Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Waardevolle handvatten die praktisch toepasbaar zijn!” - Be­oor­de­ling: 8.6

J. Hartmann - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Volop aandacht en ruimte om (van elkaar) te leren en nieuwe inzichten te krijgen. Heel fijn om met voldoende handvatten na afloop van de training weer naar huis te gaan.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. Nijboer, Gemeente Ooststellingwerf - Gesprekstechnieken

“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 9.0

Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Prima training, goede combinatie van theorie en praktijk met leerzame praktijkopdrachten. De trainer deed het erg leuk.” - Be­oor­de­ling: 7.4

N. Lagerberg, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“De training heeft mij inzicht gegeven in waarom ik gesprekken voer zoals ik ze voer en wat ik kan doen om deze patronen te doorbreken en welke technieken ik vervolgens kan inzetten om een betere gesprekspartner te worden.” - Be­oor­de­ling: 8.6

J. Meijer - Gesprekstechnieken

“Een to the point training waarbij heel goed aansluitiing werd gemaakt bij de verschillen tussen de deelnemers wat betreft het voeren van gesprekken. Elke deelnemer haalde zijn eigen inzichten en leerdoelen, waarbij het delen van de inzichten ook interssant bleken voor een ieder. Een sterk punt vond ik het gebruik van modellen, waarbij de deelnemers werd gevraagd de inhoud te leveren. Dit werkte veel beter dan het presenteren van een model met de vaak abstracte begrippen, die daarna moeten beklijven en dan vervolgens in een oefening in de praktijk moeten worden gebracht/vertaald.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. Stap, Hoogheemraadschap van Rijnland - Gesprekstechnieken

“Kwaliteit van de training was uitstekend, met veel aandacht voor je eigen leerdoelstellingen. De trainster is bijzonder deskundig. Door de vele praktische oefeningen en directe feedback aan de hand van video-opnames, heb ik in twee dagen tijd veel geleerd. Een aanrader voor iedereen die zijn gesprektechnieken wil verbeteren.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P. Gerits, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud - Gesprekstechnieken

“De training was goed en afwisselend opgebouwd. De afwisseling van theorie met praktische, realistische oefeningen was zo goed op elkaar afgestemd dat er geen saaie momenten plaatsvonden en het constant boeiend bleef. De training werd gegeven door een professionele kundige docent die toch niet belerend was en zichzelf ook kwetsbaar durfde opstellen, zonder de leiding te verliezen. Zij gaf zeer opbouwende kritiek waardoor de motivatie goed bleef. Erg goed is het gebruik van audio ondersteuning, modellen en spelsituaties. Al met al is de training erg goed om je bewust te worden van wat je precies doet in gesprekken en wat je hierin zou kunnen ontwikkelen of veranderen. Je wordt je snel bewust van je sterke en zwakke punten.” - Be­oor­de­ling: 8.4

L. Buitenhuis - Gesprekstechnieken

“Een goed leermiddel om sollicitatiegesprekken te voeren in de vorm van STAR-gesprekken. Door de juiste vraagstellingen krijg je ook een juist beeld van het voeren van gesprekken in de vorm van STAR.” - Be­oor­de­ling: 8.0

D. van de Weijenberg, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

“Een training met persoonlijke aandacht voor de deelnemers, in een prettige omgeving en een goede locatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Bleeker, Gemeente Landsmeer - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training geheel aangepast aan mij als individu, niet alleen als professional, maar ook als mens. Ik heb er in alle opzichten iets van geleerd” - Be­oor­de­ling: 8.3

C. Pietjou, Provincie Fryslan - Selectiegesprekken met STAR

“Training was gericht op de praktijk dit maakte de training erg goed. Verder was alles goed geregeld en kan ik deze training zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 8.8

Ruud Tummers, T-Mobile Netherlands B.V. - Gesprekstechnieken

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.” - Be­oor­de­ling: 8.0

P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen - Gesprekstechnieken

“Goede training die goed passend word gemaakt bij je leerdoelen. Er hangt een ontspannen sfeer waardoor je mede door de kleine groepen snel open kan stellen!” - Be­oor­de­ling: 8.2

Silvia Vermeulen, Bartimeus - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzaam!” - Be­oor­de­ling: 8.4

Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie - Gesprekstechnieken

“Zeer bevlogen en ervaren, gediplomeerde trainer. Waardoor het onderste uit de kan is gehaald wat betreft de training. Over het algemeen zeer professionele club en goede communicatie vooraf.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Pieter de Leth, EBPI - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Leuke docente met goede praktijkvoorbeelden en goed inzicht in de cursisten.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.G. Prins -van Warmerdam, BovenIJ Ziekenhuis - POP-gesprekken

“Een nuttige training waarbij de enthousiaste en deskundige trainer de theorie en praktijk goed weet te combineren.” - Be­oor­de­ling: 8.5

L.P. Hofstra, Universiteit Utrecht - Gesprekstechnieken

“De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Kwaliteit van de training was uitstekend, met veel aandacht voor je eigen leerdoelstellingen. De trainster is bijzonder deskundig. Door de vele praktische oefeningen en directe feedback aan de hand van video-opnames, heb ik in twee dagen tijd veel geleerd. Een aanrader voor iedereen die zijn gesprektechnieken wil verbeteren.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P. Gerits, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud - Gesprekstechnieken

“Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 7.8

N. Aghris, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag - Gesprekstechnieken

“Aanvankelijk wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten bij de training gesprekstechnieken, het is een breed begrip. Door de eigen in te brengen input, het telefonisch en mail contact met de trainer voor aanvang en de theorie vanuit de trainer zijn het twee hele leerzame, productieve trainingsdagen geworden.” - Be­oor­de­ling: 8.7

Simone van der Kooij, Koetsveldschool - Gesprekstechnieken

“Duidelijke training. Leuk dat eerste dag heel concreet was en de tweede dag meer de diepte in ging, om zo de techniek doelgericht toe te passen is.” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Hagedoorn, Peak-IT - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Goede en bruikbare training met heel sympathieke trainer!” - Be­oor­de­ling: 8.0

V.P.S.E. Langereis, Maison de Bonneterie - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“Zeer praktische, op de deelnemers aangepaste training: goede trainer, kleine groep, goede sfeer. Goed kunnen communiceren is iets wat iedere dag, in ieder contact van belang is. Heel fijn dus om daar eens twee dagen echt de tijd voor te nemen onder professionele begeleiding.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Flipse - Gesprekstechnieken

“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag - Gesprekstechnieken

“De lesdagen heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanbevelenswaardig en voor herhaling vatbaar.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Y.L. Tuyt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Een nuttige training waarbij de enthousiaste en deskundige trainer de theorie en praktijk goed weet te combineren.” - Be­oor­de­ling: 8.5

L.P. Hofstra, Universiteit Utrecht - Gesprekstechnieken

“Waardevolle handvatten die praktisch toepasbaar zijn!” - Be­oor­de­ling: 8.6

J. Hartmann - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Leuke, interessante training! Op een leuke locatie in Utrecht centrum, waarbij lunch en ruimte goed geregeld is. Goede docent die inspeelt op ieders behoefte en leermomenten. Heb een goede opfriscursus gehad met enkele handige tips en tricks die ik zeker mee neem in de gesprekken die ik vanaf nu ga voeren!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Bastiaans, SchaalX B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Zeer professionele organisatie en top trainers met goede ervaring en uitleg.” - Be­oor­de­ling: 9.4

D. Dekker, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Ik heb de training gedaan op 15 en 29 maart 2012 in Den Haag. Zeer goede training met heel veel oefeningen. De lesstof was goed en begrijpbaar uitgewerkt. Het was een plezierige training. Ik heb er veel van geleerd. Tevens was de bereikbaarheid van de locatie heel erg goed. De volgende training heb ik al weer gepland staan.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. Landman, ECT - Gesprekstechnieken

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. vom Hofe, PCBO - Gesprekstechnieken

“De leerstof werd op een deskundige manier afgewisseld met praktijkoefeningen. De trainer brengt de leerstof op een professionele en enthousiaste wijze op de deelnemers over. Door het kleine aantal deelnemers kwam iedereen uitgebreid aan bod. Een training die aan te raden is.” - Be­oor­de­ling: 8.4

J. Roosenboom, Ministerie van Economische Zaken (EZ) - Gesprekstechnieken

“Een organisatie die op een open en eerlijke manier zonder mensen te beschadigen een wijze van communiceren wil bijbrengen. Ik heb als heel prettig ervaren.” - Be­oor­de­ling: 8.0

A. van der Hilt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Professioneel en klantgericht!” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. de Zwart, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

“De Roos van Leary, heel erg nuttig! Als je dat begrijpt, is communiceren een stuk makkelijker.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S.J.G. Bieman, Gemeente Alkmaar - Gesprekstechnieken

“Mijn ervaring is heel positief, de leerstof wordt op een speelse manier gebracht , zodat je dit makkelijk opneemt. Je kunt dit dan op een vlotte wijze in je eigen situatie toepassen. Ik heb er zeker goede dingen aan overgehouden.” - Be­oor­de­ling: 7.4

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

“In korte tijd krijg je een goed beeld van wat je zelf prima kunt toepassen in gesprekken met bewoners of instanties. De trainer wordt op een "speelse" manier gebracht en blijft boeiend. Werken met acteur(s) geeft een nog beter inzicht.” - Be­oor­de­ling: 8.8

L. Stokroos, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Hele fijne praktische training, waarin veel ruimte was om onze eigen casus te kunnen oefenen. Saar luisterde heel goed, heeft een open houding, gaf hele goede feedback en waardevolle tips waarmee we direct aan de slag konden. Creeerde ook een fijne open sfeer. Top! Gebruik van video's ook heel waardevol.” - Be­oor­de­ling: 9.0

Marion Bekebrede, Cygnific B.V. - Gesprekstechnieken