Learnit Training
Cursus Motiverende gespreksvoering
  • Leer dé manier waarop je iedere weerstand kan verlagen!
  • Word een betere gesprekspartner!
  • Krijg mensen van een 'nee' naar een 'ja'!
  • Herken weerstand van jezelf en anderen!
  • Word bewuster van de redenen voor weerstand!

Het kan lastig zijn om een gesprek te voeren met iemand die iets niet wil. De motiverende gesprekstechniek is een goed middel om verandertaal, ook wel: ja-taal, op te wekken en de weerstand te verlagen. Tijdens onze eendaagse training ga je actief aan de slag met de theorie en praktijk van motiverende gespreksvoering.

Ja, ik wil meer weten

“Lekker concreet en prima in de praktijk toepasbaar.” - Be­oor­de­ling: 7.9

learnit Selectiegesprekken met STAR

Cursus Motiverende gespreksvoering

Gesprekken voeren met mensen die iets niet willen is soms lastig. Een discussie met iemand in de weerstand: ga er maar aan staan. Je hebt het beste met de persoon voor, maar het lukt lang niet altijd om het gesprek tot een goed einde te brengen. Laat staan de persoon tot ander gedrag aan te zetten of een andere houding te laten aannemen.

Motiverende gespreksvoering is een prachtige gesprekstechniek om weerstand te verminderen, motivatie voor verandering te vergroten en om de relatie bij weerstand tussen twee personen te verbeteren. Sterker nog, als je deze gesprekstechniek onder de knie hebt, is geen enkele weerstand nog een probleem. Je sluit makkelijk aan op de ander en weet met weinig moeite iedereen met weerstand naar een "ja" te krijgen. Tijdens onze eendaagse training ga je actief aan de slag met de theorie en praktijk van motiverende gespreksvoering, gebaseerd op het wetenschappelijke werk van Miller en Rollnick.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Wat is motiverende gespreksvoering? Waar komt het vandaan?
  • Wat is weerstand? Wat is ambivalentie? Hoe ga je daar slim mee om?
  • Vier belangrijke stappen tijdens een gesprek: hoe kom je van nee naar ja?
  • Het opwekken van ja-taal (ook wel: verandertaal)
  • Succesvol afronden

Resultaten

  • Je hebt een manier geleerd waarmee je iedere weerstand kunt verlagen
  • Je wordt een betere gesprekspartner
  • Je beseft een stuk beter wat er achter je eigen weerstand zit
  • In plaats van opzien tegen weerstand kun je er naar uitzien: je weet hoe je de ander naar "ja-taal" krijgt
  • Je krijgt mensen die niet willen makkelijker naar mensen die wel willen
  • (Lastige) collega's, familie, vrienden, wie dan ook: jullie relatie blijft overeind in geval van weerstand

Doelgroep

De training is bij uitstek geschikt voor mensen die werken met cliënten (zorg), klanten (commercie), kinderen (onderwijs) en voor alle andere mensen die in hun werk gesprekken voeren. Dat kan als coach, hulpverlener, trainer, leidinggevende, adviseur of gewoon als collega.Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema motiverende gespreksvoering?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

1 dag

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 475,-

btw 21%

€ 99,75

Totaal incl. btw

€ 574,75

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Motiverende gespreksvoering is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

"Een leerzame en dynamische training op maat."

- Motiverende gespreksvoering

"Veel ruimte gekregen voor het behandelen van ieders persoonlijke vraagstukken. De trainer gaf heldere uitleg en goede voorbeelden. Hij heeft mij aan het denken gezet!"

- Motiverende gespreksvoering

“Lekker concreet en prima in de praktijk toepasbaar.” - Be­oor­de­ling: 7.9

Mirjam Grootenhuis, Wijkracht - Selectiegesprekken met STAR

“Learnit geeft op professionele wijze deze STARR training. Een goede structuur waar je in de praktijk veel mee kunt.” - Be­oor­de­ling: 7.7

Jeroen Wooning, RedWave Beheer B.V. - Selectiegesprekken met STAR

"Zeker een verrijking van mijn rugzak."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Boeiend, heel leerzaam en toegespitst op eigen praktijksituaties. Trainer erg betrokken, veel kennis.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Melanie Arbman, CP Benelux Logistics B.V. - POP-gesprekken

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De training was goed en afwisselend opgebouwd. De afwisseling van theorie met praktische, realistische oefeningen was zo goed op elkaar afgestemd dat er geen saaie momenten plaatsvonden en het constant boeiend bleef. De training werd gegeven door een professionele kundige docent die toch niet belerend was en zichzelf ook kwetsbaar durfde opstellen, zonder de leiding te verliezen. Zij gaf zeer opbouwende kritiek waardoor de motivatie goed bleef. Erg goed is het gebruik van audio ondersteuning, modellen en spelsituaties. Al met al is de training erg goed om je bewust te worden van wat je precies doet in gesprekken en wat je hierin zou kunnen ontwikkelen of veranderen. Je wordt je snel bewust van je sterke en zwakke punten.” - Be­oor­de­ling: 8.4

L. Buitenhuis - Gesprekstechnieken

“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.4

D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Waardevolle handvatten die praktisch toepasbaar zijn!” - Be­oor­de­ling: 8.6

J. Hartmann - Gratis webinar Gesprekstechnieken

“Heel interessant en leerzaam, ondanks dat de stof van bepaalde onderwerpen al bekend was. Iedere trainer komt weer met nieuwe en andere tips en handvatten. Goede afwisseling van theorie en oefeningen. Veel persoonlijke aandacht, door de kleine groepssamenstelling. Professioneel opgezet; goed voorbereid, prettig intakegesprek vooraf en handig naslagwerk. Ik heb veel kennis opgedaan. Ik ben er volop mee bezig en pas het dagelijks toe. Leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Versluys, Mooiland - Gesprekstechnieken

“Aanvankelijk wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten bij de training gesprekstechnieken, het is een breed begrip. Door de eigen in te brengen input, het telefonisch en mail contact met de trainer voor aanvang en de theorie vanuit de trainer zijn het twee hele leerzame, productieve trainingsdagen geworden.” - Be­oor­de­ling: 8.7

Simone van der Kooij, Koetsveldschool - Gesprekstechnieken

“Een nuttige training waarbij de enthousiaste en deskundige trainer de theorie en praktijk goed weet te combineren.” - Be­oor­de­ling: 8.5

L.P. Hofstra, Universiteit Utrecht - Gesprekstechnieken

“Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.3

K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

"De cursus kan je een indruk geven over hoe je bepaalde gesprekken kan voeren wat in ons werk veel voorkomt...dus erg veel aan gehad"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Praktijkgerichte training, waarbij het communicatieniveau een treedje hoger wordt getild!” - Be­oor­de­ling: 7.2

G. IJsseldijk, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“Hele praktische training waarbij je de tips en verbeteringen direct in de praktijk kunt toepassen.” - Be­oor­de­ling: 9.3

K. van de Vossenberg, Oostendorp Autogroep B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“De lesdagen heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanbevelenswaardig en voor herhaling vatbaar.” - Be­oor­de­ling: 8.2

Y.L. Tuyt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Gesprekstechnieken

“Compleet, kort, bondig, snel, interactief en volledig. Goede keuze om deze praktijkgerichte training te volgen. Mijn team zal zeker zaken die aan bod zijn gekomen toepassen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. van Vliet, KLOK Containers - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Leerzame training. Veel bruikbare tips voor de praktijk. Je wordt je echt bewust van je eigen handelen. Leert om gesprekken meer diepgang te geven en echt antwoord te vinden op je vragen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

G. van den Boestert, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

"Als je bereid ben om naar jezelf te kijken en mee te gaan in wat er van je gevraagd wordt, raad ik deze cursus zeker aan. Ik leer situaties sneller herkennen en daarop in te spelen, ik heb meer duidelijkheid over mijn manier van communiceren."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Duidelijke training. Leuk dat eerste dag heel concreet was en de tweede dag meer de diepte in ging, om zo de techniek doelgericht toe te passen is.” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Hagedoorn, Peak-IT - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“De training behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze training ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.” - Be­oor­de­ling: 8.8

I. van Riet, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

"Een leerzame en dynamische training op maat."

- Motiverende gespreksvoering

“Zeer bevlogen en ervaren, gediplomeerde trainer. Waardoor het onderste uit de kan is gehaald wat betreft de training. Over het algemeen zeer professionele club en goede communicatie vooraf.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Pieter de Leth, EBPI - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. vom Hofe, PCBO - Gesprekstechnieken

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training van zeer toegevoegde waarde! Ik kan nu na een sollicitatiegesprek volmondig en tevreden mijn oordeel beamen in plaats van met een onderbuikgevoel..” - Be­oor­de­ling: 8.9

A. Kalidin, NUON - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Een zeer interessante, leerzame en ook leuke training waar iedereen wat aan heeft. Daarnaast voldeed ook de trainer aan al mijn verwachtingen en wist ze de stof helder, duidelijk, interactief en op leuke, leerzame manier over te brengen. Een absolute aanrader voor iedereen die beter wil leren communiceren.”

Ronald Jacobs, Medicamus Facilitair B.V. - Gesprekstechnieken

“Deze training paste uitstekend bij mij leerdoel om beter te communiceren.” - Be­oor­de­ling: 8.1

Erik Beckers, GEA Bakel - Gesprekstechnieken

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Erg leerzaam, veel kunnen leren waar ik in de praktijk direct mee kan oefenen en mij eigen kan maken. Er was veel afwisselend lesmateriaal. Ook het naslag werk, het boek en de map met info is fijn om nog eens in terug te kijken. Mijn leerdoelen zijn goed aan bod gekomen in de training, waardoor ik veel aan de training heb gehad. De training was afwisselend, waardoor ik de aandacht er goed bij kon houden en me actief heb kunnen inzetten. Iedereen voelde zich veilig genoeg om te durven leren.” - Be­oor­de­ling: 9.2

R. van Cauteren, UwHuisVeilig Advies B.V. - Gesprekstechnieken

“De leerstof werd op een deskundige manier afgewisseld met praktijkoefeningen. De trainer brengt de leerstof op een professionele en enthousiaste wijze op de deelnemers over. Door het kleine aantal deelnemers kwam iedereen uitgebreid aan bod. Een training die aan te raden is.” - Be­oor­de­ling: 8.4

J. Roosenboom, Ministerie van Economische Zaken (EZ) - Gesprekstechnieken

“Een zeer interessante, leerzame en ook leuke training waar iedereen wat aan heeft. Daarnaast voldeed ook de trainer aan al mijn verwachtingen en wist ze de stof helder, duidelijk, interactief en op leuke, leerzame manier over te brengen. Een absolute aanrader voor iedereen die beter wil leren communiceren.”

Ronald Jacobs, Medicamus Facilitair B.V. - Gesprekstechnieken

“Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.” - Be­oor­de­ling: 7.8

N. Aghris, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Maatwerktraining gericht op het geven van praktisch toepasbare handvatten voor verscheidene communicatievraagstukken.” - Be­oor­de­ling: 7.6

L. van Waardenburg, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Een to the point training waarbij heel goed aansluitiing werd gemaakt bij de verschillen tussen de deelnemers wat betreft het voeren van gesprekken. Elke deelnemer haalde zijn eigen inzichten en leerdoelen, waarbij het delen van de inzichten ook interssant bleken voor een ieder. Een sterk punt vond ik het gebruik van modellen, waarbij de deelnemers werd gevraagd de inhoud te leveren. Dit werkte veel beter dan het presenteren van een model met de vaak abstracte begrippen, die daarna moeten beklijven en dan vervolgens in een oefening in de praktijk moeten worden gebracht/vertaald.” - Be­oor­de­ling: 8.0

R. Stap, Hoogheemraadschap van Rijnland - Gesprekstechnieken

“Goede indruk van de training. Het is een training met voldoende praktische oefeningen.” - Be­oor­de­ling: 7.8

L. de Heer, UNET - Gesprekstechnieken

“Mijn ervaring is heel positief, de leerstof wordt op een speelse manier gebracht , zodat je dit makkelijk opneemt. Je kunt dit dan op een vlotte wijze in je eigen situatie toepassen. Ik heb er zeker goede dingen aan overgehouden.” - Be­oor­de­ling: 7.4

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)

“Zonder ervaring stapte ik in deze training. Binnen twee dagen had ik meerdere gesprekken gevoerd en leerde ik, net zo belangrijk, wat de achterliggende gedachte was achter de houding die ik aan nam en de vragen die ik stelde. Door de persoonlijke benadering heb ik mijn eigen leerdoelen kenbaar kunnen maken en kunnen behalen! Leerzaam, persoonlijk en leuk!” - Be­oor­de­ling: 8.6

B.P. van der Leij, Trius - Werving en selectie: gespreks- interviewtechnieken

“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!” - Be­oor­de­ling: 9.0

Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Prima training, goede combinatie van theorie en praktijk met leerzame praktijkopdrachten. De trainer deed het erg leuk.” - Be­oor­de­ling: 7.4

N. Lagerberg, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Schut, ConnectingTheDots - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

"Inhoud is leerzaam maar door de trainer ook bruikbaar. Alleen met het lesmateriaal zou je zeker wel de kennis opdoen maar om het toe te passen heb je begeleiding nodig. Leerzame stof waar je echt iets aan hebt en erachter komt hoe je overkomt en en wilt overkomen. Onze trainer was geweldig en luisterde naar ons om onze klachten te behandelen."

- Gesprekstechnieken

“Een compacte, maar toch ook volledige cursus!” - Be­oor­de­ling: 9.1

S. Verleg, Stg. Werkgever Sportclubs Den Haag - POP-gesprekken

"Leerzaam, praktisch, kundig en interactief. Een dag waarop ik handvatten heb gekregen die toepasbaar zijn op een sollicitatiegesprek. Ik heb mijn doel bereikt."

- Selectiegesprekken met STAR

"Ik ben zeer tevreden over de training. Het heeft mij veel inzicht gegeven in gespreksvaardigheden en het uitvoeren ervan. Ik kan dit toepassen in de praktijk. Een echte aanrader dus!"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Vanuit een algemeen oogpunt is in deze training een uitstekende koppeling gelegd met de specifieke taken waarvoor wij deze cursus wilden volgen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

H.J. van Tellegen, Gemeente Bunschoten - Gesprekstechnieken

“Zeer leerzame training die op de praktijk en eigen situatie is afgestemd.” - Be­oor­de­ling: 9.6

M. Gerritse, Stichting Bejaardenzorg - Gesprekstechnieken (vervolgtraining)