Learnit Training

Cursus Communicatieve vaardigheden

Het komt wel eens (of heel vaak!) voor dat we ons niet begrepen voelen, de ander niet begrijpen, niet op één lijn zitten of dat we anders overkomen dan we bedoeld hadden. Er is miscommunicatie ontstaan, wat de nodige frustraties met zich mee brengt. Zeker als je bijvoorbeeld met iemand moet samenwerken of als het belangrijk is dat je jezelf goed profileert. Er zijn allerlei vaardigheden en technieken die je kunnen helpen om de communicatie weer "recht" te trekken. Het is belangrijk om je hierbij te realiseren dat communiceren veel meer is dan een vaardigheid alleen. Het heeft alles te maken met wie je bent en hoe je je voelt. Zo kun je stress ervaren of niet zo goed in je vel zitten door omstandigheden. Dit heeft invloed op de manier waarop je je uitdrukt en hoe je overkomt op anderen.

In de tweedaagse training Communicatieve vaardigheden ontdek je jouw eigen stijl van communiceren en ga je op zoek naar jouw normen, kwaliteiten en valkuilen. Welke factoren dragen voor jou bij aan een effectieve vorm van communiceren? Waar zul jij op moeten letten en wat maakt je krachtig? Je leert in deze training jezelf effectief uit te drukken, waardoor je meer controle hebt over de manier waarop je overkomt. Er wordt aandacht besteed aan de wijze waarop wij met elkaar communiceren en je komt erachter op welke manier ons referentiekader een belangrijke bron van miscommunicatie is. Je leert jezelf uit te drukken zoals jíj bent, zonder de ander daarmee voor het hoofd te stoten.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Hoe communiceren wij met elkaar?:

    Inzicht in de manier waarop het communicatieproces werkt

  • Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie:

    Wat zeg je letterlijk, wat doe je met je lichaam en hoe klinkt je stem? En welk effect heeft dit op jouw manier van communiceren?

  • Ontdekken van jouw persoonlijke communicatiestijl: Kernkwaliteiten en valkuilen onderzoeken:

    Achter elke valkuil gaat een kwaliteit schuil en vice versa schuilt in elke kwaliteit een valkuil. Inzicht in eigen kwaliteiten en valkuilen helpt je effectiever te communiceren.

  • Primair en secundair reageren:

    Reageer je snel en uit emotie of neem je de tijd om bedachtzaam en tactvol te reageren?

  • Een actieve luisterhouding aannemen:

    Hoe laat je zien dat je aandacht hebt voor de ander? Dat je echt luistert naar iemands boodschap?

  • Welke oorzaken liggen ten grondslag aan miscommunicatie?:

    Bewustwording van ruisfactoren en in het bijzonder ons eigen referentiekader als bron voor miscommunicatie.

  • Feedback geven en ontvangen:

    Uitleggen welk effect andermans gedrag op jou heeft zonder de ander te veroordelen of verwijten te maken, zodat de ander open staat voor jouw boodschap.

  • Inzicht krijgen in jezelf en anderen:

    Je leert jezelf (nog) beter kennen en snapt waar dit bij jou vandaan komt en je leert dat dit voor ieder ander ook geldt.

Resultaten

  • Je bent je bewust van jouw persoonlijke manier van communiceren en kent je kwaliteiten en aandachtspunten hierin;
  • Je hebt jouw verbale, non-verbale en/of paralinguale communicatie versterkt;
  • Je kent de basisvaardigheden feedback geven en ontvangen en hebt hiermee geoefend en
  • Je weet je beter staande te houden in lastige situaties in de communicatie.

Doelgroep

De training is heel geschikt voor iedereen die aan de slag wil met het aanscherpen en optimaliseren van de eigen manier van communiceren. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je weet dat er werk aan de winkel is binnen je eigen stijl van communiceren (dit heb je zelf opgemerkt of te horen gekregen vanuit je omgeving en je kunt je hierin vinden)
  • Je reageert vanuit je eerste emotie en raakt boos, geïrriteerd of ongeduldig
  • Je komt anders over dan je bedoelt en wilt graag begrijpen hoe dit komt
  • Je wilt graag meer inzicht in jouw persoonlijke manier van communiceren
  • Je bent geneigd soms te stellig te reageren (bijvoorbeeld te direct of bot) of je bent juist te voorzichtig
  • Je zou graag wat steviger of overtuigender overkomen in jouw manier van communiceren
  • Je wilt graag leren feedback op een effectieve manier te geven of te ontvangen

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet. Iedereen is immers anders. Waar wil jij aandacht aan besteden binnen jouw communicatieve vaardigheden?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Communicatieve vaardigheden is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“Een zeer doeltreffende training over het communiceren in de breedste zin van het woord.” - Be­oor­de­ling: 7.4

E. Brouwer, Brouwer Bouw Management - Communicatieve vaardigheden

“Goede training waarin ruimte is om jouw persoonlijke problemen op gebied van communicatie aan te pakken en te trainen.” - Be­oor­de­ling: 8.7

Ellen Vissers, De Domijnen - Communicatieve vaardigheden

“Door deze communicatietraining, weet ik hoe ik over kan komen en dat dat ook anders kan. Ik dacht er eerder niet zo over na. Ik weet nu bijvoorbeeld dat je een vraag ook op een andere manier kan stellen, waardoor ik veel meer informatie kan krijgen. Ik heb ook geleerd om beter te luisteren en tijd te nemen voor een gesprek.Ik moet het mezelf natuurlijk nog aanleren. Dus aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 8.4

M. Holtkamp, Teesing B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Indien je een training zoekt waarbij je sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en beïnvloedingsvaardigheden wil combineren dan moet je deze training doen, want ze komen allemaal aan bod.” - Be­oor­de­ling: 9.0

S. Ugur, Gemeente Amsterdam Juridisch Bureau - Communicatieve vaardigheden

“Hele leuke, educatieve en persoonlijke training waar je meteen weet waar je het voor doet.” - Be­oor­de­ling: 8.6

R. Andrun, Akerboom Yacht Equipment - Communicatieve vaardigheden

“Veel afwisseling en persoonsgericht programma. Flexibele mogelijkheden gericht op vraag/behoefte van cursisten. Duidelijk programma met basisbenodigdheden. Video-opnames waren in het begin minder prettig, maar wel heel leerzaam! Een aanrader voor iedereen die zich bewust wil worden van zijn of haar houding en gedrag en het effect hiervan op de omgeving.” - Be­oor­de­ling: 8.4

S. de Redeker, Nederlands Forensisch Instituut (NFI) - Communicatieve vaardigheden

“Ik heb de training als zeer prettig ervaren. Een training in een 'veilige' omgeving met een goede verhouding tussen theorie en praktijk. Veel ruimte voor eigen inbreng. Goede feedback.” - Be­oor­de­ling: 8.4

I. van Lent-Deurvorst, LEVS architecten - Communicatieve vaardigheden

“Mijn leerdoel was communiceren met zelfvertrouwen, dit doel is zeker bereik in deze cursus!” - Be­oor­de­ling: 8.0

Anne Mathijssen, Koppert Biological Systems B.V. - Communicatieve vaardigheden

“De groep waar ik in heb gezeten was klein, waardoor er beter op mij gericht kon worden. De trainer speelde snel in op onze problemen.” - Be­oor­de­ling: 8.4

K. Dijkhuizen, Nedmag Industries B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Goed! Een nuttige training die in de alledaagse praktijk toegepast kan worden.” - Be­oor­de­ling: 8.6

H. van der Veer, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost - Communicatieve vaardigheden

“Zeer praktische training, waar in een kleine, veilige groep geoefend kan worden.” - Be­oor­de­ling: 9.0

P. van Rozen, De Fochtel - Communicatieve vaardigheden

“Ik vond het waardevolle training, met een goede opbouw qua diepgang. Je wordt je allereerst bewust van het verloop van het communicatieproces en welke rol welk communicatiekanaal hierin speelt. Door dit vervolgens zelf te ervaren, snap je direct de theorie. De theorie en oefeningen gingen steeds een stapje verder, zodat je kunt voortbouwen op het eerder geleerde. Aan het eind van de training ben je je bewust van hoe je overkomt op anderen en kun je tijdens gesprekken beter handelen als het stagneert of je de kern niet weet te vatten. Ook heb je inzicht in de rol die emoties spelen en hoe het proces van feedback verwerken verloopt. Het is uiteraard wel zaak om hier in de praktijk nog flink mee door te oefenen, zodat je op den duur niet meer "bewust bekwaam" bent, maar "onbewust bekwaam"!” - Be­oor­de­ling: 9.0

S. Faber - Communicatieve vaardigheden

“Ik heb geoefend de feedback met de speciale techniek geven en ontvangen. Ik vond de lesstof over de communicatie kanalen, luisterhouding, inzicht krijgen in mijzelf en anderen heel erg nuttig.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Olga Tichomirova, Unica Installatiegroep B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Het waren twee fantastische dagen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

E. Bakerlaar, Liesbeth de Waal-Stroes Loopbaanadviseur - Communicatieve vaardigheden

“Leuke interessante leerzame cursus, goed op de cursisten afgestemd” - Be­oor­de­ling: 8.6

E. Riemersma, GGD Fryslan Afdeling Jeugdzorg - Communicatieve vaardigheden

“Het heeft mij zeker geholpen en ik denk dat ik er veel zal uithalen in de praktijk. Ga dit zeker ventileren op het werk en ga proberen andere collega's te bewegen om ook deel te nemen aan deze training.” - Be­oor­de­ling: 8.2

M. Sachs, Boon Edam - Communicatieve vaardigheden

“Communicatietraining met gebruik van rollenspellen en met zoektocht naar diepere inzichten in de echte redenen achter het verzoek de communicatie te willen verbeteren. Het vraagt wel diepgaand inzicht in wat voor type persoon je bent (solo, in team, privé, enz). Bijna een psychologisch assessment zou ik zeggen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

V. Ali, Vodafone - Communicatieve vaardigheden

“Heel leerzaam! Je ziet jezelf even door een andere bril :)” - Be­oor­de­ling: 9.0

A. Koelewijn, MarketFood - Communicatieve vaardigheden

“De training was erg zinvol. Er wordt veel aandacht besteed aan de persoonlijke leerdoelen en rekening gehouden met de mogelijkheden van ieder persoonlijk. Het geleerde is praktisch toepasbaar.” - Be­oor­de­ling: 8.8

R. Aerts, Verpleeghuis Norschoten - Communicatieve vaardigheden

“Er wordt goed geluisterd naar de wensen van de cursist. Gevarieerd programma” - Be­oor­de­ling: 9.0

Guus Rasker, Stichting de Hoven - Communicatieve vaardigheden

“Als je verder wilt dan alleen communicatiemodellen leren ben je hier aan het juiste adres. Een interactieve training op maat en door de kleine groepen krijg je echt de aandacht die je voor het bereiken van je doel(stelling) nodig hebt.” - Be­oor­de­ling: 7.8

D. Prinse, GEA Westfalia Seperator Nederland B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Goed om jezelf te verbeteren. Het is best een persoonlijke training en juist daarom erg goed toepasbaar in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 9.4

J. Blauwendraat, Nefkens Utrecht - Communicatieve vaardigheden

“Training was voor mij een "eye opener", meer uit gehaald voor mijzelf dan ik in eerste instantie aan dacht.” - Be­oor­de­ling: 9.2

J. Laven, Valid IT Infrastructures - Communicatieve vaardigheden

“Deze training is een aanrader, vooral omdat het duidelijk wordt hoe je overkomt op andere mensen. Waar je vaak niet bij stilstaat en geen idee van hebt.” - Be­oor­de­ling: 8.2

R. van Beusekom, Universiteit van Amsterdam (UvA) - Communicatieve vaardigheden

“De trainer heeft een ongedwongen houding en besteedt veel aandacht aan de persoonlijke leerdoelen.” - Be­oor­de­ling: 7.2

J. Geraedts, Provincie Limburg - Communicatieve vaardigheden

“Leuke afwisselende training, waarin je een goede beeld van jezelf krijgt!” - Be­oor­de­ling: 8.0

S. Hermans, Pentasz Mergelland - Communicatieve vaardigheden

“Je leert meer over jezelf! Makkelijk toe te passen voorbeelden.” - Be­oor­de­ling: 8.8

C. Steevens, SJG Weert - Communicatieve vaardigheden

“Zeer goede en vakbekwame mensen, passen zich goed aan naar de wensen van de klant. Voor herhaling vatbaar.”

J. Sanders, SealteQ Group B.V. - Communicatieve vaardigheden

“De training houdt de deelnemers een spiegel voor, waardoor je een ander inzicht krijgt in hoe mensen iets waarnemen en vertalen in een mening/houding.” - Be­oor­de­ling: 9.2

A. Frederik, Hommerson Leisure Vlaardingen B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Persoonsgerichte training waar rekening wordt gehouden met ieders leerdoelen. Doordat vooraf kon worden aangegeven wat je persoonlijke leerdoelen waren, kon hier tijdens de training rekening mee worden gehouden.” - Be­oor­de­ling: 7.4

F. van Dooren, Infrastructure Services & Projects - Communicatieve vaardigheden

“Intensieve, leerzame training met interessante lesstof, gegeven door een bekwame trainer.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M. Dolmans, Stichting Kempenhaeghe - Communicatieve vaardigheden

“De training bevat zowel korte als diepgaande methoden om snel beter te communiceren op elk gebied met een brede doelgroep. Het toepassende is verrassend merkbaar nog voordat de tweede trainingsdag begint.” - Be­oor­de­ling: 8.4

E. Don, Cofely B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Goede, gedegen training, met veel praktijkoefeningen en een uitstekende trainer. Zeker een aanrader!” - Be­oor­de­ling: 9.0

K.J. Mulders, Bosch - Communicatieve vaardigheden

“Prima training, die wordt afgestemd op persoonlijke leerdoelen. De training geeft op een leuke manier inzicht welk effect jouw manier van communiceren heeft op de ontvanger.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.P.W. Souren, ISS Facility Services - Communicatieve vaardigheden

“De trainer neemt na een telefonisch voorgesprek je leerdoelen door. Tijdens de trainer weet de trainer iedereen persoonlijk aan zijn eigen leerdoelen te laten werken, zodat je het maximale uit deze training kunt halen.” - Be­oor­de­ling: 8.8

M. van der Boor, Kadaster - Communicatieve vaardigheden

“Erg fijne training, die je zowel op zakelijk gebied als privé kan gebruiken.” - Be­oor­de­ling: 8.0

M.J.C. den Otter, ACT B.V. - Communicatieve vaardigheden

“Doordat we maar met een kleine groep waren was het echt een training op maat! Door videogebruik zie je jezelf terug waardoor het 'kwartje' meer valt. Prima aanpak, veel geleerd, eye openers.” - Be­oor­de­ling: 8.0

K. Rietema, Agrifirm Plan - Communicatieve vaardigheden

“Interessante en zeer leerzame training. Je kunt tijdens deze training veel over jezelf leren als je ervoor open staat.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A.K. Schuur, Provincie Groningen - Communicatieve vaardigheden

“Deze training houdt je een spiegel voor en levert handvaten voor effectievere communicatie.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Postma, Diamond Genetics - Communicatieve vaardigheden

“ik heb 2 super leerzame dagen gehad waar ik nog vaak aan terug ga denken” - Be­oor­de­ling: 9.0

Hester Wagemans, De Passie Wierden - Communicatieve vaardigheden